SEO_stor
Chiffer spanar

Vässa din SEO-strategi

Det finns lika många råd och tips som det finns sätt att ta sig an sökordsoptimering. Social Media Today har sammanställt en lista med tio siffror som alla marknadsförare bör ta med i beaktning.

Sökordsoptimering har länge varit en fundamental hörnsten i företags strävan efter att hamna högt upp i sökresultaten hos sökmotorerna och då inte minst Google.

Marknadsförare och företag sliter ständigt med strategier för att hamna högt i sökresultaten på just sina nyckelord. Men sökmotorerna erbjuder en ständigt föränderlig värld som ställer både krav och kräver snabba fötter.

Social Media Today har grävt djupt och har här sammanställt en lista på tio siffror utifrån andra källors statistik och rapporter. Det här är statistik som varje marknadsförare bör ta i beaktning:

  1. 50 procent av alla sökningar är fyra ord eller längre. Källa: Wordstream.
  2. 57 procent av B2B-marknadsförarna säger att sökordsoptimering drar in flest nya affärsmöjligheter. Källa: Newscred
  3. 81 procent av köpprocesserna inom B2B börjar med webbsök och 90 procent av alla köpare säger att de kommer att hitta dig när de är ”redo att köpa”. Säkerställ att dina produkter och tjänster är lätthittade på webben. Källa: Freely.net.
  4. Sök är utgångspunkten för 60 procent av alla som ska ut och resa. Källa: Search Engine Watch.
  5. Sök är den primära trafikkällan för sajter med innehåll och slår sociala kanaler med över 300 procent. Källa: IronPaper.com.
  6. 60 procent av alla organiska klick sker på de tre högst organiska sökträffarna. Källa: HubSpot.
  7. Lokala sök leder 50 procent av de mobila besökarna till en fysisk butik inom ett dygn. Källa: Search Engine Land.
  8. 66 procent av de ”bästa företagen” inkluderar sök från början i sitt skapandet av innehåll. Gör sök till högsta prioritet. Källa: Contently.
  9. Företag som bloggar har 434 procent fler indexerade sidor än företag som inte bloggar. Källa: Search Engine Land.
  10. Wikipedia-länkar hamnar på förstasidan på Google i 60 procent av sökningarna. Källa: Mark Traphagen.
Artikeln senast uppdaterad: 9 november, 2015
Marknadschefens nya roll
Framgångsfaktorn: 29 Nov 2018

Marknadschefens nya roll

Marknadschefernas förståelse för kundens krav, behov och beteende har fått ledningsgrupperna att omvärdera deras roll. Läs mer
Tidningen Lera vinner Publishingpriset – igen
Nyheter: 09 Nov 2018

Tidningen Lera vinner

För andra året i rad tog magasinet Lera hem segern i Publishingpriset. Läs mer
Lisa Wouda ny projektledare
Nyheter: 05 Nov 2018

Lisa Wouda ny projektledare

Lisa Wouda är ny projektledare och kommer framför allt att arbeta med Cancerfonden som nyligen valde Chiffer som... Läs mer
Vi välkomnar Cancerfonden
Pressmeddelande: 18 okt 2018

Vi välkomnar Cancerfonden

Chiffer blir Cancerfondens contentbyrå och kommer att jobba långsiktigt med organisationens content marketing-arbete. Läs mer
5 internettrender att hålla koll på
Nyheter: 24 okt 2018

5 internettrender att hålla

Rapporten Svenskarna och internet 2018 är här. Chiffer har summerat rapporten i fem viktiga internettrender att hålla koll på... Läs mer
Chiffers nya karriärsida
Nyheter: 25 sep 2018

Chiffers nya karriärsida

På vår nya karriärsida kan du hålla koll på våra lediga tjänster samtidigt som du lär känna oss lite bättre.... Läs mer
Så fixar du Instagramsuccé!
Kundnytta: 25 sep 2018

Så fixar du Instagramsuccé!

Satsar du på rätt innehåll på Instagram? Att veta vad som kommer att flyga är inte helt lätt. Här kommer fem tips som kan hjälpa... Läs mer
Chiffer söker webbutvecklare
Platsannons: 05 sep 2018

Chiffer söker webbutvecklare

Vi söker en webbutvecklare som delar vår passion för välgjort innehåll. På Chiffer skapar vi innehåll som är värdefullt för både... Läs mer
Vad är SEO?
Kundnytta: 29 aug 2018

Vad är SEO?

Ta ett omtag med din webbsida och optimera den rätt. Så kan du ägna resten av tiden åt att skapa relevant innehåll som ger god... Läs mer