SEO_stor
Chiffer spanar

Vässa din SEO-strategi

Det finns lika många råd och tips som det finns sätt att ta sig an sökordsoptimering. Social Media Today har sammanställt en lista med tio siffror som alla marknadsförare bör ta med i beaktning.

Sökordsoptimering har länge varit en fundamental hörnsten i företags strävan efter att hamna högt upp i sökresultaten hos sökmotorerna och då inte minst Google.

Marknadsförare och företag sliter ständigt med strategier för att hamna högt i sökresultaten på just sina nyckelord. Men sökmotorerna erbjuder en ständigt föränderlig värld som ställer både krav och kräver snabba fötter.

Social Media Today har grävt djupt och har här sammanställt en lista på tio siffror utifrån andra källors statistik och rapporter. Det här är statistik som varje marknadsförare bör ta i beaktning:

  1. 50 procent av alla sökningar är fyra ord eller längre. Källa: Wordstream.
  2. 57 procent av B2B-marknadsförarna säger att sökordsoptimering drar in flest nya affärsmöjligheter. Källa: Newscred
  3. 81 procent av köpprocesserna inom B2B börjar med webbsök och 90 procent av alla köpare säger att de kommer att hitta dig när de är ”redo att köpa”. Säkerställ att dina produkter och tjänster är lätthittade på webben. Källa: Freely.net.
  4. Sök är utgångspunkten för 60 procent av alla som ska ut och resa. Källa: Search Engine Watch.
  5. Sök är den primära trafikkällan för sajter med innehåll och slår sociala kanaler med över 300 procent. Källa: IronPaper.com.
  6. 60 procent av alla organiska klick sker på de tre högst organiska sökträffarna. Källa: HubSpot.
  7. Lokala sök leder 50 procent av de mobila besökarna till en fysisk butik inom ett dygn. Källa: Search Engine Land.
  8. 66 procent av de ”bästa företagen” inkluderar sök från början i sitt skapandet av innehåll. Gör sök till högsta prioritet. Källa: Contently.
  9. Företag som bloggar har 434 procent fler indexerade sidor än företag som inte bloggar. Källa: Search Engine Land.
  10. Wikipedia-länkar hamnar på förstasidan på Google i 60 procent av sökningarna. Källa: Mark Traphagen.
Artikeln senast uppdaterad: 9 november, 2015
Finn enhörningar – maxa effekten
Framgångsfaktorn: 18 apr 2019

Finn enhörningar – maxa

Att hitta enhörningarna i ditt innehåll gör din marknadsföring mer kostnadseffektiv. Ylva Söderberg, Senior Creative Director på... Läs mer
Lisa Wouda ny byråchef
Pressmeddelande: 01 apr 2019

Lisa Wouda ny byråchef

– Vi är starka inom rörligt och jag ser fram emot att låta vårt erbjudande inom distribution, köp och analys få växa. Lisa Wouda... Läs mer
Cancerfonden bäst på Instagram
Framgångsfaktorn: 13 mar 2019

Cancerfonden bäst på Instagram

När tidningen Resumé rankade de varumärken som är mest framgångsrika i sociala medier hamnade Cancerfonden på första plats.... Läs mer
Långsiktighet lönar sig
Kundnytta: 06 mar 2019

Långsiktighet lönar sig

Så övertygar du din organisation. Andreas Björkman, projektledare på Chiffer, förklarar varför en väl genomtänkt contentstrategi... Läs mer
Silver i Årets Byrå 2019
Nyheter: 22 feb 2019

Silver i Årets Byrå 2019

Vi är så stolta och glada över att återigen stå på pallplats i Årets Byrå. Chiffer tog silver i Årets Byrå 2019 När Årets Byrå... Läs mer
Sätt en säker stil
Chiffer spanar: 14 feb 2019

Sätt en säker stil

Koll på designtrender ger trovärdighet och gör det enkelt att skapa ett tilltalande innehåll för en stilmedveten målgrupp. Vi... Läs mer
Chiffer kan bli Årets byrå
Nyheter: 11 jan 2019

Chiffer kan bli Årets byrå

Chiffer är glädjande nog en av tre byråer som kan vinna pris som Årets contentbyrå 2018. Läs mer
Contentresan den nya köpresan
Chiffer spanar: 09 jan 2019

Contentresan den nya köpresan

Med grunden i McKinseys köpresa är contentresan vårt viktigaste verktyg. Den tar tid att sätta sig in i och förstå, men när det... Läs mer
5 tips för bättre storytelling
Framgångsfaktorn: 14 Dec 2018

5 tips för bättre storytelling

Snabba knep för lyckad storytelling i sociala medier. Läs mer