SEO_stor
Chiffer spanar

Vässa din SEO-strategi

Det finns lika många råd och tips som det finns sätt att ta sig an sökordsoptimering. Social Media Today har sammanställt en lista med tio siffror som alla marknadsförare bör ta med i beaktning.

Sökordsoptimering har länge varit en fundamental hörnsten i företags strävan efter att hamna högt upp i sökresultaten hos sökmotorerna och då inte minst Google.

Marknadsförare och företag sliter ständigt med strategier för att hamna högt i sökresultaten på just sina nyckelord. Men sökmotorerna erbjuder en ständigt föränderlig värld som ställer både krav och kräver snabba fötter.

Social Media Today har grävt djupt och har här sammanställt en lista på tio siffror utifrån andra källors statistik och rapporter. Det här är statistik som varje marknadsförare bör ta i beaktning:

  1. 50 procent av alla sökningar är fyra ord eller längre. Källa: Wordstream.
  2. 57 procent av B2B-marknadsförarna säger att sökordsoptimering drar in flest nya affärsmöjligheter. Källa: Newscred
  3. 81 procent av köpprocesserna inom B2B börjar med webbsök och 90 procent av alla köpare säger att de kommer att hitta dig när de är ”redo att köpa”. Säkerställ att dina produkter och tjänster är lätthittade på webben. Källa: Freely.net.
  4. Sök är utgångspunkten för 60 procent av alla som ska ut och resa. Källa: Search Engine Watch.
  5. Sök är den primära trafikkällan för sajter med innehåll och slår sociala kanaler med över 300 procent. Källa: IronPaper.com.
  6. 60 procent av alla organiska klick sker på de tre högst organiska sökträffarna. Källa: HubSpot.
  7. Lokala sök leder 50 procent av de mobila besökarna till en fysisk butik inom ett dygn. Källa: Search Engine Land.
  8. 66 procent av de ”bästa företagen” inkluderar sök från början i sitt skapandet av innehåll. Gör sök till högsta prioritet. Källa: Contently.
  9. Företag som bloggar har 434 procent fler indexerade sidor än företag som inte bloggar. Källa: Search Engine Land.
  10. Wikipedia-länkar hamnar på förstasidan på Google i 60 procent av sökningarna. Källa: Mark Traphagen.
Artikeln senast uppdaterad: 9 november, 2015
5 viktiga spaningar om svenskarnas internetvanor
Nyheter: 18 okt 2019

5 viktiga spaningar om

Det rör på sig inom rörligt och mottagarnas krav på relevant innehåll ökar. Det är några av Chiffers spaningar ur rapporten... Läs mer
Vi lanserar årets designhändelse – Rosa Bandet
Nyheter: 02 okt 2019

Vi lanserar årets

Rosa Bandet är ett symbolladdat och omsorgsfullt designat smycke som är sammankopplat med årets största insamlingskampanj. Läs mer
Chiffer breddar och vässar med tre nyanställningar
Nyheter: 27 sep 2019

Chiffer breddar och vässar med

I takt med ökade uppdrag inom rörligt stärker contentbyrån Chiffer sin personalstyrka med en motion designer, en strategisk... Läs mer
Interflora hyllar barnbarnens hjältar
Nyheter: 06 sep 2019

Interflora hyllar barnbarnens

Grandparents Day firas i många länder runt om i världen, men har inte uppmärksammats i Sverige. Förrän nu. Chiffer har hjälpt... Läs mer
Tre nomineringar till Publishingpriset!
Nyheter: 06 sep 2019

Tre nomineringar till

Tre av våra magasin är nominerade till Publishingpriset, Sveriges äldsta heltäckande kommunikationstävling. Läs mer
3 tips – köp i sociala medier
Framgångsfaktorn: 05 jun 2019

3 tips – köp i sociala medier

Tre skäl till varför du måste köpa i sociala medier och tre tips för att lyckas. Lisa Wouda, byråchef på Chiffer, listar det du... Läs mer
Nytt kommunikationskoncept för Granngården
Nyheter: 24 maj 2019

Nytt kommunikationskoncept för

Tillsammans med Granngården släpper Chiffer tre reklamfilmer inom ett nytt kommunikationskoncept – Stöttar drömmar.  Läs mer
Finn enhörningar – maxa effekten
Framgångsfaktorn: 18 apr 2019

Finn enhörningar – maxa

Att hitta enhörningarna i ditt innehåll gör din marknadsföring mer kostnadseffektiv. Ylva Söderberg, Senior Creative Director på... Läs mer
Lisa Wouda ny byråchef
Pressmeddelande: 01 apr 2019

Lisa Wouda ny byråchef

– Vi är starka inom rörligt och jag ser fram emot att låta vårt erbjudande inom distribution, köp och analys få växa. Lisa Wouda... Läs mer