SEO_2_1800x888
Kundnytta

Så skapar du en tydlig sidtitel

Det här är den andra delen i vår SEO-skola där vi går igenom hur du optimerar din artikel med hjälp av en tydlig sidtitel. Ska du bara satsa på att optimera en del av sidan så är sidtiteln väldigt effektiv för att hamna bra i rankningen på Google.

Sju tips för att skapa en tydlig sidtitel

Sidtiteln är en html-tagg som används som en sidrubrik och beskriver vad den aktuella sidan handlar om. Den är inte synlig på själva sidan du har skapat, utan är det första som användaren på sökmotorens sida ser när en länk till din webbplats dyker upp i sökresultaten. Lägger du lite extra kärlek på att vässa den, kan du förhoppningsvis konkurrera ut de sponsrade länkarna.

Längden får inte överstiga 65 tecken inklusive mellanslag för att få plats och inte riskeras att klippas av. Skriv kortfattat och tydligt utan onödiga ord. ”Och” kan med fördel skrivas som ”&”.

De viktigaste orden ska komma först i sidtiteln. Google premierar det första ordet och därefter det andra i fallande ordning.

Använd gärna ert varumärke i titeln om varumärket är känt. De som googlar klickar gärna på en länk där de känner igen varumärket.

Varje sida på webbplatsen bör ha en unik sidtitel som beskriver vad just den sidan handlar om. Om du till exempel säljer möbler och sidan fokuserar på soffor är det viktigt att ordet ”soffor” står med.

Locka gärna till nyfikenhet om du har skrivit en artikel. Det är viktigt att inte sidtiteln blir obegriplig för att du försöker få in så många olika ord som möjligt.

Undersök och följ upp vad som fungerar bäst för just din målgrupp. Om du får många visningar fast få klick kan det vara läge att ändra om lite i sidtiteln för att locka till fler klick.

VI PÅ CHIFFER HAR ERFARENHET AV SÅVÄL STRATEGIER FÖR SOCIALA MEDIER SOM för SEO. KONTAKTA OSS SÅ BERÄTTAR VI VAD VI KAN GÖRA FÖR DIG!

Artikeln senast uppdaterad: 17 november, 2017
Finn enhörningar – maxa effekten
Framgångsfaktorn: 18 apr 2019

Finn enhörningar – maxa

Att hitta enhörningarna i ditt innehåll gör din marknadsföring mer kostnadseffektiv. Ylva Söderberg, Senior Creative Director på... Läs mer
Lisa Wouda ny byråchef
Pressmeddelande: 01 apr 2019

Lisa Wouda ny byråchef

– Vi är starka inom rörligt och jag ser fram emot att låta vårt erbjudande inom distribution, köp och analys få växa. Lisa Wouda... Läs mer
Cancerfonden bäst på Instagram
Framgångsfaktorn: 13 mar 2019

Cancerfonden bäst på Instagram

När tidningen Resumé rankade de varumärken som är mest framgångsrika i sociala medier hamnade Cancerfonden på första plats.... Läs mer
Långsiktighet lönar sig
Kundnytta: 06 mar 2019

Långsiktighet lönar sig

Så övertygar du din organisation. Andreas Björkman, projektledare på Chiffer, förklarar varför en väl genomtänkt contentstrategi... Läs mer
Silver i Årets Byrå 2019
Nyheter: 22 feb 2019

Silver i Årets Byrå 2019

Vi är så stolta och glada över att återigen stå på pallplats i Årets Byrå. Chiffer tog silver i Årets Byrå 2019 När Årets Byrå... Läs mer
Sätt en säker stil
Chiffer spanar: 14 feb 2019

Sätt en säker stil

Koll på designtrender ger trovärdighet och gör det enkelt att skapa ett tilltalande innehåll för en stilmedveten målgrupp. Vi... Läs mer
Chiffer kan bli Årets byrå
Nyheter: 11 jan 2019

Chiffer kan bli Årets byrå

Chiffer är glädjande nog en av tre byråer som kan vinna pris som Årets contentbyrå 2018. Läs mer
Contentresan den nya köpresan
Chiffer spanar: 09 jan 2019

Contentresan den nya köpresan

Med grunden i McKinseys köpresa är contentresan vårt viktigaste verktyg. Den tar tid att sätta sig in i och förstå, men när det... Läs mer
5 tips för bättre storytelling
Framgångsfaktorn: 14 Dec 2018

5 tips för bättre storytelling

Snabba knep för lyckad storytelling i sociala medier. Läs mer