SEO_2_1800x888
Kundnytta

Så skapar du en tydlig sidtitel

Det här är den andra delen i vår SEO-skola där vi går igenom hur du optimerar din artikel med hjälp av en tydlig sidtitel. Ska du bara satsa på att optimera en del av sidan så är sidtiteln väldigt effektiv för att hamna bra i rankningen på Google.

Sju tips för att skapa en tydlig sidtitel

Sidtiteln är en html-tagg som används som en sidrubrik och beskriver vad den aktuella sidan handlar om. Den är inte synlig på själva sidan du har skapat, utan är det första som användaren på sökmotorens sida ser när en länk till din webbplats dyker upp i sökresultaten. Lägger du lite extra kärlek på att vässa den, kan du förhoppningsvis konkurrera ut de sponsrade länkarna.

Längden får inte överstiga 65 tecken inklusive mellanslag för att få plats och inte riskeras att klippas av. Skriv kortfattat och tydligt utan onödiga ord. ”Och” kan med fördel skrivas som ”&”.

De viktigaste orden ska komma först i sidtiteln. Google premierar det första ordet och därefter det andra i fallande ordning.

Använd gärna ert varumärke i titeln om varumärket är känt. De som googlar klickar gärna på en länk där de känner igen varumärket.

Varje sida på webbplatsen bör ha en unik sidtitel som beskriver vad just den sidan handlar om. Om du till exempel säljer möbler och sidan fokuserar på soffor är det viktigt att ordet ”soffor” står med.

Locka gärna till nyfikenhet om du har skrivit en artikel. Det är viktigt att inte sidtiteln blir obegriplig för att du försöker få in så många olika ord som möjligt.

Undersök och följ upp vad som fungerar bäst för just din målgrupp. Om du får många visningar fast få klick kan det vara läge att ändra om lite i sidtiteln för att locka till fler klick.

VI PÅ CHIFFER HAR ERFARENHET AV SÅVÄL STRATEGIER FÖR SOCIALA MEDIER SOM för SEO. KONTAKTA OSS SÅ BERÄTTAR VI VAD VI KAN GÖRA FÖR DIG!

Artikeln senast uppdaterad: 17 november, 2017
Vem äger din data?
Krönika: 27 Mar 2018

Vem äger din data?

Har du koll på vilken information Facebook och andra sociala medier egentligen har om dig? Frågan är högaktuell i svallvågorna av... Läs mer
Få fler följare på Facebook
Kundnytta: 26 Feb 2018

Få fler följare på Facebook

Följare och likes skapar förtroende kund och företag emellan. Så här kan du enkelt öka antalet följare till din... Läs mer
Marknadsföringsåret 2018
Nyheter: 20 Feb 2018

Marknadsföringsåret 2018

Marknadsföring är en värld i ständig förändring. Det som var sant igår kanske är helt fel imorgon. Därför är det viktigt för... Läs mer
Kvalitet eller kvantitet?
Krönika: 12 Feb 2018

Kvalitet eller kvantitet?

Åsikterna går isär bland experterna i contentbranschen. En förespråkar få inlägg med hög kvalitet, en annan hävdar att kvantitet... Läs mer
Är Facebook på väg bort?
Nyheter: 06 Feb 2018

Är Facebook på väg bort?

Mer än hälften av alla svenskar använder Facebook dagligen och det är fortsatt det största sociala mediet i Sverige. Men det är... Läs mer
Skapa hunger hos den mätta konsumenten
Framgångsfaktorn: 28 Jan 2018

Skapa hunger hos den mätta

Postkodlotteriet har knäckt koden och fått många engagerade och lojala kunder, så här gjorde de. Läs mer
10 trender för sociala medier 2018
Kundnytta: 22 Jan 2018

10 trender för sociala medier

2017 bjöd på mer rörligt och ett större behov av att betala för att nå ut med sitt innehåll i sociala medier. Hur kommer 2018 att... Läs mer
SEO-optimera din webbsida
Kundnytta: 15 Jan 2018

SEO-optimera din webbsida

Följ dessa tolv steg så kommer din hemsida få mer trafik! Läs mer
Nyord 2017
Språkskolan: 12 Jan 2018

Nyord 2017

Trots fejkade nyheter och cringeiga dabklipp har vi tagit oss igenom 2017 och in i ett nytt år. Varje år presenterar Språkrådet... Läs mer