SEO_trender_2018_1800x888
Kundnytta

SEO-trender

SEO-fokuset handlar om röststyrd teknologi, effektiv länkning, användarvänlighet, mobil i fokus och artificiell intelligens. Vi har sammanställt det du behöver ha koll på till en guide:

Röststyrd teknologi

Den röststyrda teknologin kommer att förändra sättet vi kommunicerar på och tar till oss information. Samtidigt kommer den att förändra hur sökfunktioner är uppbyggda. Enligt Google kommer idag en av fem sökningar från röststyrning. Konkret innebär det att man måste satsa på långa sökord och ett neutralt språk som matchar användarnas konversationston. Eftersom fler och fler kommer att använda sig av röststyrning blir det viktigt att utveckla resultatet så att algoritmerna kan ge det bästa svaret.

Länkning

Att arbeta med länkbyggnad kommer inte att försvinna, men det kommer bli viktigare att ha en strategi och att välja ut kvalitativa länkar. Det finns ingen anledning att använda vidarelänkning om det inte tillför något till artikeln. En lyckad SEO-strategi för kommande år blir därför att satsa på att bygga relationer. En utmaning i år blir hantering av gästbloggar och hur man ska involvera dem som en integrerad del av en länkbyggnadsstrategi utan att skada varumärkets rykte. I våras varnade Google de utgivare som förlitar sig för mycket på sina gästbloggare angående länkuppbyggnad. Därför kommer en naturlig del vara att se över gästbloggar så att det inte skapas länkar som uppfattas som spam.

Användarvänlighet

Användarvänligheten för SEO blir ännu viktigare i år. Google har meddelat att fokus kommer att ligga på användarna, vilket innebär att sajter måste bli smidigare och mer användarvänliga. En bra användarupplevelse ökar chansen att besökaren engagerar sig i sidorna de besöker. Detta hjälper sökmotorerna att upptäcka vilka sidor som är mer användbara för besökaren, och därmed gynna dem före andra sidor. Det första steget är att se över webbplatsens hastighet, läsbarhet och navigeringsstruktur för att kunna undersöka hur dessa kan förbättras. Dessutom surfar de flesta med mobilen så det är viktigare än någonsin att skapa en bra användarvänlighet över alla enheter.

Mobilen i fokus

Det här kan bli året då fler företag inser potentialen att sätta mobilanvändarna först, istället för att de mobila användarna kommer i andrahand. Detta blir extra viktigt om Google bestämmer sig för att göra 2018 till året då de använder sitt mobila index för första gången.

Artificiell intelligens

Artificiell intelligens och maskininlärning håller redan på att förändra det sätt som sökresultatet är uppbyggt på. Maskininlärning kommer att underlätta det sätt sökningar görs på, vilket hjälper användarna att hitta rätt resultat vilket leder till en mer personlig upplevelse. Det ökade röstsöket samt digitala assistenter kommer att kunna erbjuda en stark grund för att utveckla artificiell intelligens och gynna de nya SEO-strategierna.

Källa: Searchenginewatch

Artikeln senast uppdaterad: 31 maj, 2018
Är flest hashtags bäst?
Kundnytta: 29 Maj 2018

Är flest hashtags bäst?

Hashtags kan hjälpa ditt content att nå nya målgrupper. Men vid överanvändning kan de däremot få motsatt effekt. Vi har... Läs mer
Gör ni rätt på LinkedIn?
Kundnytta: 29 Maj 2018

Gör ni rätt på LinkedIn?

Chiffer lyfter blicken och ser vad andra i branschen gör, vad LinkedIn förespråkar och vad företag vi följer gör som gör dem så... Läs mer
Integritetspolicy Chiffer Media AB
Nyheter: 21 Maj 2018

Integritetspolicy Chiffer Media

Integritetspolicy Chiffer Media AB Läs mer
Selecta väljer Chiffer
Nyheter: 16 Maj 2018

Selecta väljer Chiffer

Chiffer och Selecta har under våren inlett ett samarbete med fokus på att ytterligare stärka företagets kommunikation och närvaro... Läs mer
Strategisk AD sökes
Platsannons: 02 Maj 2018

Strategisk AD sökes

Vi söker en strategisk AD som delar vår passion för välgjort innehåll. På Chiffer skapar vi innehåll som är värdefullt för både... Läs mer
Välj rätt influencer
Krönika: 26 Apr 2018

Välj rätt influencer

Att influencer marketing är på väg bort är långt ifrån sanning. Rätt samarbete kan bli en guldgruva för företagen som... Läs mer
”GDPR är bara början”
Kundnytta: 25 Apr 2018

”GDPR är bara början”

Idag lever många sina liv uppkopplade och lämnar ständigt digitala spår efter sig. Därför behövs en uppdatering som skyddar... Läs mer
Chiffer söker projektledare
Nyheter: 23 Apr 2018

Chiffer söker projektledare

Chiffer växer och söker en projektledare som delar vår passion för välgjort innehåll. På Chiffer skapar vi innehåll som är... Läs mer
Vem äger din data?
Krönika: 27 Mar 2018

Vem äger din data?

Har du koll på vilken information Facebook och andra sociala medier egentligen har om dig? Frågan är högaktuell i svallvågorna av... Läs mer