Målgrupp
Kundnytta

Vilken målgrupp vill du nå?

Det finns både likheter och stora skillnader mellan våra allra största målgrupper – Baby boomers, Generation Xers och Millennials. Det visar en undersökning! Vilken målgrupp vill du nå?

Så gott som samtliga företag och varumärken som jobbar med marknadsföring riktar sina insatser mot en eller flera målgrupper, fokusgrupper de vill nå ut med sitt erbjudande eller sin information till. Oavsett om du riktar dig till pensionärer, familjer med småbarn eller tonåringar är det viktigt att ha klart för sig hur målgruppen konsumerar innehåll för att på så sätt kunna spetsa innehållet och anpassa innehållet efter kanal och tidpunkt.

I en undersökning som Fractl och BuzzStream gjort och som över 1 200 personer svarat på råder det ganska stor skillnad mellan målgrupperna. I undersökningen jämförs svaren från de som kallas Baby boomers (efterkrigstiden, ungefär 1946-1964) med svaren från Generation Xers (1965-1977) och Millennials (1977-1995).

Baby boomers konsumerar mest digitalt innehåll

Det visar sig något överraskande att Baby boomers som idag är någonstans mellan 50 år och 70 år spenderar mer än 20 timmar i snitt per vecka till att konsumera digitalt innehåll, betydligt mer än de yngre målgrupperna som spenderar mellan 5 och 10 timmar i veckan.

Har du Baby boomers, Generation Xers eller Millennials som målgrupp? Då kan dessa siffror hjälpa dig i din marknadsföring!

  1. Baby boomers konsumerar mest innehåll på förmiddagen mellan 09 och 12 medan både Generation Xers och Millennials är överlägset mest aktiva under dygnets sista timmar, från 20:00 till midnatt.
  2. Baby boomers och Generation Xers konsumerar mest innehåll via desktop medan Millennials i högst utsträckning använder mobilen. Av de som föredrar att ta del av innehåll på mobilen är 52 % Millennials jämfört med 34 % Generation Xers och bara 14 % Baby boomers. Har du 20–40 åringar som primär målgrupp (Millennials) är det extra viktigt att exempelvis mobilanpassa din hemsida eller blogg.
  3. Alla tre målgrupperna är eniga om att en artikel eller ett blogginlägg är bäst om det är runt 300 ord långt. Generation Xers kan i vissa fall även föredra längre stycken som överstiger 500 ord.
  4. Vilken typ av innehåll tycker målgrupperna om? Baby boomers föredrar underhållning men också världsnyheter och politik. Generation Xers föredrar också underhållning men läser gärna om hälsa medan Millennials föredrar sport, underhållning och teknik.
  5. De tre målgrupperna väljer ungefär samma sociala kanaler. Facebook är överläget mest populärt följt av YouTube. Baby boomers är aningen mer aktiva på Google+ medan Generation Xers föredrar Twitter mer än de andra två målgrupperna.

Den målgrupp eller generation som det kanske talas mest om idag men som inte fanns med i den här undersökningen är Generation Z eller Generation Zero. De har huvudsakligen vuxit upp under 2000-talet och är därmed barn av den digitala tidsåldern med tillgång till sofistikerad informationsteknik, bärbara datorer, läsplattor och smartphones. Alltid trådlöst uppkopplade mot både interner och sociala kanaler.

Innan du sätter igång med din innehållsmarknadsföring är det väldigt bra att göra en grundlig målgruppsanalys för att kunna fokusera marknadsföringsinsatserna på rätt sätt. Vill du ha hjälp med det? Kontakta oss!

Artikeln senast uppdaterad: 19 april, 2017
3 tips – köp i sociala medier
Framgångsfaktorn: 05 jun 2019

3 tips – köp i sociala medier

Tre skäl till varför du måste köpa i sociala medier och tre tips för att lyckas. Lisa Wouda, byråchef på Chiffer, listar det du... Läs mer
Nytt kommunikationskoncept för Granngården
Nyheter: 24 maj 2019

Nytt kommunikationskoncept för

Tillsammans med Granngården släpper Chiffer tre reklamfilmer inom ett nytt kommunikationskoncept – Stöttar drömmar.  Läs mer
Finn enhörningar – maxa effekten
Framgångsfaktorn: 18 apr 2019

Finn enhörningar – maxa

Att hitta enhörningarna i ditt innehåll gör din marknadsföring mer kostnadseffektiv. Ylva Söderberg, Senior Creative Director på... Läs mer
Lisa Wouda ny byråchef
Pressmeddelande: 01 apr 2019

Lisa Wouda ny byråchef

– Vi är starka inom rörligt och jag ser fram emot att låta vårt erbjudande inom distribution, köp och analys få växa. Lisa Wouda... Läs mer
Cancerfonden bäst på Instagram
Framgångsfaktorn: 13 mar 2019

Cancerfonden bäst på Instagram

När tidningen Resumé rankade de varumärken som är mest framgångsrika i sociala medier hamnade Cancerfonden på första plats.... Läs mer
Långsiktighet lönar sig
Kundnytta: 06 mar 2019

Långsiktighet lönar sig

Så övertygar du din organisation. Andreas Björkman, projektledare på Chiffer, förklarar varför en väl genomtänkt contentstrategi... Läs mer
Silver i Årets Byrå 2019
Nyheter: 22 feb 2019

Silver i Årets Byrå 2019

Vi är så stolta och glada över att återigen stå på pallplats i Årets Byrå. Chiffer tog silver i Årets Byrå 2019 När Årets Byrå... Läs mer
Sätt en säker stil
Chiffer spanar: 14 feb 2019

Sätt en säker stil

Koll på designtrender ger trovärdighet och gör det enkelt att skapa ett tilltalande innehåll för en stilmedveten målgrupp. Vi... Läs mer
Chiffer kan bli Årets byrå
Nyheter: 11 jan 2019

Chiffer kan bli Årets byrå

Chiffer är glädjande nog en av tre byråer som kan vinna pris som Årets contentbyrå 2018. Läs mer