Visalitepersonlighet_1800x888
Kundnytta

Visa lite personlighet!

Vad är det som får oss att känna för ett varumärke, och återkomma till det gång på gång? Mycket handlar om hur väl varumärket lyckas tillföra personlighet.

Konkurrensen om konsumenters tid och intresse blir bara större. Att integrera reklam med inlägg från vänner och bekanta i sociala medier har visat sig vara smart. Men vad är det egentligen vi fastnar för i våra flöden? Jo, inlägg som är personliga, relevanta och intressanta.

Att kommunicera personligt är lika viktigt inom B2B (kommunikation riktad mot företag) som B2C (riktad mot privatpersoner) – oavsett om du säljer ett system eller en tröja så är det alltid en person du riktar dig till. Skriv alltid ”du”, och försök att hålla en varm och professionell ton.

Var inte rädd för att visa vad företaget står för och tänk på vad du vill att läsaren ska känna när hen läser. Om vi läser något som väcker en känsla så minns vi det faktiskt bättre.

Så blir du mer personlig i din kommunikation:

  • Starta en företagsblogg där anställda, gärna med namn och bild, delar med sig av kunskap om era produkter eller tjänster. Det behöver inte vara så långt, och det får gärna vara tips-inriktat.
  • Se till att synas i de sociala medier där er målgrupp finns och utnyttja dessa till att sprida nytt innehåll från er blogg eller webbplats.
  • Uppmuntra kollegor att dela ert innehåll i sociala medier! På så sätt ses  innehållet ses av betydligt många fler, och får en helt annan tyngd bakom sig än om det bara är företaget som är avsändaren.
  • Många anställda? Utse några nyckelpersoner som till exempel kan skriva blogginlägg, dela innehåll mer frekvent i sociala kanaler och, inte att förglömma, tipsa om innehåll i era kanaler när de träffar kunder.
  • Inled ett samarbete med en influencer. Många känner ett stort förtroende för profiler på exempelvis Youtube eller Instagram, och ser deras sponsrade inlägg som tips och råd.

Vi på Chiffer har skapat IDENTITETSSTÄRKANDE kommunikation i 15 år. Kontakta oss så berättar vi hur vi kan hjälpa dig att sätta färg på ditt varumärke.

Läs också:

Dokumentera innehållsstrategin

Var ärlig i sociala kanaler

B2B-innehåll bra på Facebook

Artikeln senast uppdaterad: 31 maj, 2018
3 skäl till en rörlig logga
Framgångsfaktorn: 07 nov 2019

3 skäl till en rörlig logga

En logotyp kommunicerar snabbt och enkelt vilken typ av företag ni är. Med en animerad version finns fler möjligheter att stärka... Läs mer
Guld, silver & brons i Publishingpriset!
Nyheter: 08 nov 2019

Guld, silver & brons i

Det blev rena medaljregnet för Chiffer i Publishingpriset. Grannliv vann i klassen Kundtidningar B2C och Plattform knep silver i... Läs mer
5 viktiga spaningar om svenskarnas internetvanor
Nyheter: 18 okt 2019

5 viktiga spaningar om

Det rör på sig inom rörligt och mottagarnas krav på relevant innehåll ökar. Det är några av Chiffers spaningar ur rapporten... Läs mer
Vi lanserar årets designhändelse – Rosa Bandet
Nyheter: 02 okt 2019

Vi lanserar årets

Rosa Bandet är ett symbolladdat och omsorgsfullt designat smycke som är sammankopplat med årets största insamlingskampanj. Läs mer
Chiffer breddar och vässar med tre nyanställningar
Nyheter: 27 sep 2019

Chiffer breddar och vässar med

I takt med ökade uppdrag inom rörligt stärker contentbyrån Chiffer sin personalstyrka med en motion designer, en strategisk... Läs mer
Interflora hyllar barnbarnens hjältar
Nyheter: 06 sep 2019

Interflora hyllar barnbarnens

Grandparents Day firas i många länder runt om i världen, men har inte uppmärksammats i Sverige. Förrän nu. Chiffer har hjälpt... Läs mer
Tre nomineringar till Publishingpriset!
Nyheter: 06 sep 2019

Tre nomineringar till

Tre av våra magasin är nominerade till Publishingpriset, Sveriges äldsta heltäckande kommunikationstävling. Läs mer
3 tips – köp i sociala medier
Framgångsfaktorn: 05 jun 2019

3 tips – köp i sociala medier

Tre skäl till varför du måste köpa i sociala medier och tre tips för att lyckas. Lisa Wouda, byråchef på Chiffer, listar det du... Läs mer
Nytt kommunikationskoncept för Granngården
Nyheter: 24 maj 2019

Nytt kommunikationskoncept för

Tillsammans med Granngården släpper Chiffer tre reklamfilmer inom ett nytt kommunikationskoncept – Stöttar drömmar.  Läs mer