Visalitepersonlighet_1800x888
Kundnytta

Visa lite personlighet!

Vad är det som får oss att känna för ett varumärke, och återkomma till det gång på gång? Mycket handlar om hur väl varumärket lyckas tillföra personlighet.

Konkurrensen om konsumenters tid och intresse blir bara större. Att integrera reklam med inlägg från vänner och bekanta i sociala medier har visat sig vara smart. Men vad är det egentligen vi fastnar för i våra flöden? Jo, inlägg som är personliga, relevanta och intressanta.

Att kommunicera personligt är lika viktigt inom B2B (kommunikation riktad mot företag) som B2C (riktad mot privatpersoner) – oavsett om du säljer ett system eller en tröja så är det alltid en person du riktar dig till. Skriv alltid ”du”, och försök att hålla en varm och professionell ton.

Var inte rädd för att visa vad företaget står för och tänk på vad du vill att läsaren ska känna när hen läser. Om vi läser något som väcker en känsla så minns vi det faktiskt bättre.

Så blir du mer personlig i din kommunikation:

  • Starta en företagsblogg där anställda, gärna med namn och bild, delar med sig av kunskap om era produkter eller tjänster. Det behöver inte vara så långt, och det får gärna vara tips-inriktat.
  • Se till att synas i de sociala medier där er målgrupp finns och utnyttja dessa till att sprida nytt innehåll från er blogg eller webbplats.
  • Uppmuntra kollegor att dela ert innehåll i sociala medier! På så sätt ses  innehållet ses av betydligt många fler, och får en helt annan tyngd bakom sig än om det bara är företaget som är avsändaren.
  • Många anställda? Utse några nyckelpersoner som till exempel kan skriva blogginlägg, dela innehåll mer frekvent i sociala kanaler och, inte att förglömma, tipsa om innehåll i era kanaler när de träffar kunder.
  • Inled ett samarbete med en influencer. Många känner ett stort förtroende för profiler på exempelvis Youtube eller Instagram, och ser deras sponsrade inlägg som tips och råd.

Vi på Chiffer har skapat IDENTITETSSTÄRKANDE kommunikation i 15 år. Kontakta oss så berättar vi hur vi kan hjälpa dig att sätta färg på ditt varumärke.

Läs också:

Dokumentera innehållsstrategin

Var ärlig i sociala kanaler

B2B-innehåll bra på Facebook

Artikeln senast uppdaterad: 31 maj, 2018
Marknadschefens nya roll
Framgångsfaktorn: 29 Nov 2018

Marknadschefens nya roll

Marknadschefernas förståelse för kundens krav, behov och beteende har fått ledningsgrupperna att omvärdera deras roll. Läs mer
Tidningen Lera vinner Publishingpriset – igen
Nyheter: 09 Nov 2018

Tidningen Lera vinner

För andra året i rad tog magasinet Lera hem segern i Publishingpriset. Läs mer
Lisa Wouda ny projektledare
Nyheter: 05 Nov 2018

Lisa Wouda ny projektledare

Lisa Wouda är ny projektledare och kommer framför allt att arbeta med Cancerfonden som nyligen valde Chiffer som... Läs mer
Vi välkomnar Cancerfonden
Pressmeddelande: 18 okt 2018

Vi välkomnar Cancerfonden

Chiffer blir Cancerfondens contentbyrå och kommer att jobba långsiktigt med organisationens content marketing-arbete. Läs mer
5 internettrender att hålla koll på
Nyheter: 24 okt 2018

5 internettrender att hålla

Rapporten Svenskarna och internet 2018 är här. Chiffer har summerat rapporten i fem viktiga internettrender att hålla koll på... Läs mer
Chiffers nya karriärsida
Nyheter: 25 sep 2018

Chiffers nya karriärsida

På vår nya karriärsida kan du hålla koll på våra lediga tjänster samtidigt som du lär känna oss lite bättre.... Läs mer
Så fixar du Instagramsuccé!
Kundnytta: 25 sep 2018

Så fixar du Instagramsuccé!

Satsar du på rätt innehåll på Instagram? Att veta vad som kommer att flyga är inte helt lätt. Här kommer fem tips som kan hjälpa... Läs mer
Chiffer söker webbutvecklare
Platsannons: 05 sep 2018

Chiffer söker webbutvecklare

Vi söker en webbutvecklare som delar vår passion för välgjort innehåll. På Chiffer skapar vi innehåll som är värdefullt för både... Läs mer
Vad är SEO?
Kundnytta: 29 aug 2018

Vad är SEO?

Ta ett omtag med din webbsida och optimera den rätt. Så kan du ägna resten av tiden åt att skapa relevant innehåll som ger god... Läs mer