I takt med att rörligt innehåll ökar ser vi allt fler animerade logotyper runt om i världen. Inte minst bland globala, stora varumärken. Nike, Spotify, Airbnb och Uber är bara ett fåtal exempel bland de varumärken som hakat på trenden med rörlig logga. Och det finns goda skäl.
-
Berättar mer
Rörligt innehåll förmedlar ofta ett budskap som är svårt att uttrycka enbart i text. Med en animerad, rörlig logga har du möjlighet att berätta utan ord vad ditt varumärke är bra på. Med Chiffers rörliga logotyp vill vi visa att vi är en contentbyrå där hela kedjan, från ax till limpa, finns representerad. Här arbetar vi från skiss till färdig produkt, något som är enklare att berätta i rörligt format än i statiska bilder.
-
Väcker uppmärksamhet
Det primära syftet med en logotyp är att skapa varumärkesmedvetenhet. I dagens till synes ändlösa flöden, är det en utmaning att både fånga och upprätthålla målgruppens intresse. Med en levande logotyp – rörelse, ljud och färg – kommer hela ditt varumärke till liv och du skapar en mer minnesvärd bild hos kunden.
-
Skapar enhetlighet
Som företag har ni förmodligen skapat filmer, kanske i form av explainers som förklarar er produkt eller tjänst. Att använda en rörlig logotyp i introt eller outrot av dessa skapar en enhetlig bild och förstärker varumärkesigenkänningen gång på gång.
Vill du lära dig mer? Här går vi igenom vikten av noga utvald typsnitt.