Framgångsfaktorn

3 skäl till en rörlig logga

En logotyp kommunicerar snabbt och enkelt vilken typ av företag ni är. Med en animerad version finns fler möjligheter att stärka denna identitet. Ellen Sjöberg, Motion designer på Chiffer, ger 3 skäl till varför man ska ha en rörlig logotyp.

Rörligt innehåll är grejen! Det är åtminstone en trend som inte direkt ser ut att vända. Internetstiftelsens Svenskarna och internet-rapport visar att hela 86 % tittar på film och video på internet. Det finns en anledning till att vi är så dedikerade till filmer och rörliga klipp – våra ögon dras till saker i rörelse; havsvågor, flygplan och TV-skärmar.

I takt med att rörligt innehåll ökar ser vi allt fler animerade logotyper. Nike, Spotify, Airbnb och Uber är bara ett fåtal exempel bland de varumärken som hakat på trenden. Och det finns goda skäl.

  1. Berättar mer

Rörligt innehåll förmedlar ofta ett budskap som är svårt att uttrycka enbart i text. Med en animerad logga har du möjlighet att berätta utan ord vad ditt varumärke är bra på. Med Chiffers rörliga logotyp vill vi visa att vi är en contentbyrå där hela kedjan, från ax till limpa, finns representerad. Här arbetar vi från skiss till färdig produkt, något som är enklare att berätta i rörligt format än i statiska bilder.

  1. Väcker uppmärksamhet

Det primära syftet med en logotyp är att skapa varumärkesmedvetenhet. I dagens till synes ändlösa flöden, är det en utmaning att både fånga och upprätthålla målgruppens intresse. Med en levande logotyp – rörelse, ljud och färg – kommer hela ditt varumärke till liv och du skapar en mer minnesvärd bild hos kunden.

  1. Skapar enhetlighet

Som företag har ni förmodligen skapat filmer, kanske i form av explainers som förklarar er produkt eller tjänst. Att använda en rörlig logotyp i introt eller outrot av dessa skapar en enhetlig bild och förstärker varumärkesigenkänningen gång på gång.

Artikeln senast uppdaterad: 21 november, 2019
3 skäl till en rörlig logga
Framgångsfaktorn: 07 nov 2019

3 skäl till en rörlig logga

En logotyp kommunicerar snabbt och enkelt vilken typ av företag ni är. Med en animerad version finns fler möjligheter att stärka... Läs mer
Guld, silver & brons i Publishingpriset!
Nyheter: 08 nov 2019

Guld, silver & brons i

Det blev rena medaljregnet för Chiffer i Publishingpriset. Grannliv vann i klassen Kundtidningar B2C och Plattform knep silver i... Läs mer
5 viktiga spaningar om svenskarnas internetvanor
Nyheter: 18 okt 2019

5 viktiga spaningar om

Det rör på sig inom rörligt och mottagarnas krav på relevant innehåll ökar. Det är några av Chiffers spaningar ur rapporten... Läs mer
Vi lanserar årets designhändelse – Rosa Bandet
Nyheter: 02 okt 2019

Vi lanserar årets

Rosa Bandet är ett symbolladdat och omsorgsfullt designat smycke som är sammankopplat med årets största insamlingskampanj. Läs mer
Chiffer breddar och vässar med tre nyanställningar
Nyheter: 27 sep 2019

Chiffer breddar och vässar med

I takt med ökade uppdrag inom rörligt stärker contentbyrån Chiffer sin personalstyrka med en motion designer, en strategisk... Läs mer
Interflora hyllar barnbarnens hjältar
Nyheter: 06 sep 2019

Interflora hyllar barnbarnens

Grandparents Day firas i många länder runt om i världen, men har inte uppmärksammats i Sverige. Förrän nu. Chiffer har hjälpt... Läs mer
Tre nomineringar till Publishingpriset!
Nyheter: 06 sep 2019

Tre nomineringar till

Tre av våra magasin är nominerade till Publishingpriset, Sveriges äldsta heltäckande kommunikationstävling. Läs mer
3 tips – köp i sociala medier
Framgångsfaktorn: 05 jun 2019

3 tips – köp i sociala medier

Tre skäl till varför du måste köpa i sociala medier och tre tips för att lyckas. Lisa Wouda, byråchef på Chiffer, listar det du... Läs mer
Nytt kommunikationskoncept för Granngården
Nyheter: 24 maj 2019

Nytt kommunikationskoncept för

Tillsammans med Granngården släpper Chiffer tre reklamfilmer inom ett nytt kommunikationskoncept – Stöttar drömmar.  Läs mer