Felicia_W-1800-888-2 kopiera
Framgångsfaktorn

5 tips för bättre storytelling

Vi människor är inte så rationella som vi vill tro. Ofta reagerar vi starkt på känslomässiga argument och älskar att få känna samhörighet. Visste du till exempel att när vi ser en karaktärsdriven berättelse (där en person är i fokus) så ökar oxytocinet, det så kallade ”kramhormonet” i vår hjärna? Här är några snabba knep på vägen när du ska använda storytelling i film på sociala medier.

1. Tänk igenom vad du vill säga

För att skapa en känsla hos tittaren bör du berätta en historia som är lätt att följa, och handlar om någon av de saker som din målgrupp bryr sig om. Hitta en gemensam nämnare som ni engagerar er i, något målgruppen i sin tur vill dela med sig av i sitt flöde. Kom till saken och spara inte poängen till slutet eftersom du inte vet om tittaren kommer att se klart filmen – lägg poängen i början. Vänd på det.

2. Vem vill du nå?

Precis som i övriga kanaler är det viktigt att fundera på vem du vill prata till. Vilka är era gemensamma intressen? Riktar du dig till fågelskådare eller foodies, hundägare eller textilinköpare? Se dock till att målgruppen handlar om intresse, snarare än kön och ålder (om inte dina produkter riktar sig specifikt till dessa). Känns det svårt? Ta hjälp. Till exempel har Genusredaktörerna tjänster för att göra en normkritisk granskning för dig som vill tvätta bort stereotyper och se till att kommunikationen är inkluderande. http://genusredaktorerna.se/tjanster/

3. Tänk på tonaliteten

Precis som en grafisk profil är copyplattformen viktig när det kommer till storytelling. Hur kommunicerar orden? Hur pratar företaget i övrigt? Även i rörligt ska företagets ”röst” och personlighet komma fram. Lyft gärna ut nyckelord och fraser och visualisera dem för att tydliggöra budskapet – då många kommer att titta på filmen utan ljud.

4. Använd upptrappad dramaturgi

Medan den linjära dramaturgin som används i böcker och långfilm ofta innehåller ett tydligt anslag, fördjupning, upplösning och ett avslut så behöver dramaturgin i film för storytelling i sociala medier vara snabbare än så. Introduktion, vinkel, löfte, presentation, upptrappning, fördjupning, klimax, avrundning och slut – allt bör utspela sig inom loppet av någon minut. Tror du inte att det går? Titta gärna på den här filmen som berättar en historia och berör – på bara 6 sekunder:

5. Hitta ett bra team

Att skapa en rörlig berättelse är ett teamwork. Bild och manus ska förstärka varandra och ha en röd tråd. När musik, klippning, foto och text samspelar och bildar rätt känsla blir det enklare att nå fram med budskapet, skapa lojalitet för varumärket och engagera den målgrupp som du eftersträvar.

VILL DU att vi berättar din historia? HÖR AV DIG!

Artikeln senast uppdaterad: 17 januari, 2019
Chiffer kan bli Årets byrå
Nyheter: 11 jan 2019

Chiffer kan bli Årets byrå

Chiffer är glädjande nog en av tre byråer som kan vinna pris som Årets contentbyrå 2018. Läs mer
Contentresan den nya köpresan
Chiffer spanar: 09 jan 2019

Contentresan den nya köpresan

Med grunden i McKinseys köpresa är contentresan vårt viktigaste verktyg. Den tar tid att sätta sig in i och förstå, men när det... Läs mer
5 tips för bättre storytelling
Framgångsfaktorn: 14 Dec 2018

5 tips för bättre storytelling

Snabba knep för lyckad storytelling i sociala medier. Läs mer
Marknadschefens nya roll
Framgångsfaktorn: 29 Nov 2018

Marknadschefens nya roll

Marknadschefernas förståelse för kundens krav, behov och beteende har fått ledningsgrupperna att omvärdera deras roll. Läs mer
Tidningen Lera vinner Publishingpriset – igen
Nyheter: 09 Nov 2018

Tidningen Lera vinner

För andra året i rad tog magasinet Lera hem segern i Publishingpriset. Läs mer
Lisa Wouda ny projektledare
Nyheter: 05 Nov 2018

Lisa Wouda ny projektledare

Lisa Wouda är ny projektledare och kommer framför allt att arbeta med Cancerfonden som nyligen valde Chiffer som... Läs mer
Vi välkomnar Cancerfonden
Pressmeddelande: 18 okt 2018

Vi välkomnar Cancerfonden

Chiffer blir Cancerfondens contentbyrå och kommer att jobba långsiktigt med organisationens content marketing-arbete. Läs mer
5 internettrender att hålla koll på
Nyheter: 24 okt 2018

5 internettrender att hålla

Rapporten Svenskarna och internet 2018 är här. Chiffer har summerat rapporten i fem viktiga internettrender att hålla koll på... Läs mer
Chiffers nya karriärsida
Nyheter: 25 sep 2018

Chiffers nya karriärsida

På vår nya karriärsida kan du hålla koll på våra lediga tjänster samtidigt som du lär känna oss lite bättre.... Läs mer