Felicia_W-1800-888-2 kopiera
Framgångsfaktorn

5 tips för bättre storytelling

Vi människor är inte så rationella som vi vill tro. Ofta reagerar vi starkt på känslomässiga argument och älskar att få känna samhörighet. Visste du till exempel att när vi ser en karaktärsdriven berättelse (där en person är i fokus) så ökar oxytocinet, det så kallade ”kramhormonet” i vår hjärna? Här är några snabba knep på vägen när du ska använda storytelling i film på sociala medier.

1. Tänk igenom vad du vill säga

För att skapa en känsla hos tittaren bör du berätta en historia som är lätt att följa, och handlar om någon av de saker som din målgrupp bryr sig om. Hitta en gemensam nämnare som ni engagerar er i, något målgruppen i sin tur vill dela med sig av i sitt flöde. Kom till saken och spara inte poängen till slutet eftersom du inte vet om tittaren kommer att se klart filmen – lägg poängen i början. Vänd på det.

2. Vem vill du nå?

Precis som i övriga kanaler är det viktigt att fundera på vem du vill prata till. Vilka är era gemensamma intressen? Riktar du dig till fågelskådare eller foodies, hundägare eller textilinköpare? Se dock till att målgruppen handlar om intresse, snarare än kön och ålder (om inte dina produkter riktar sig specifikt till dessa). Känns det svårt? Ta hjälp. Till exempel har Genusredaktörerna tjänster för att göra en normkritisk granskning för dig som vill tvätta bort stereotyper och se till att kommunikationen är inkluderande. http://genusredaktorerna.se/tjanster/

3. Tänk på tonaliteten

Precis som en grafisk profil är copyplattformen viktig när det kommer till storytelling. Hur kommunicerar orden? Hur pratar företaget i övrigt? Även i rörligt ska företagets ”röst” och personlighet komma fram. Lyft gärna ut nyckelord och fraser och visualisera dem för att tydliggöra budskapet – då många kommer att titta på filmen utan ljud.

4. Använd upptrappad dramaturgi

Medan den linjära dramaturgin som används i böcker och långfilm ofta innehåller ett tydligt anslag, fördjupning, upplösning och ett avslut så behöver dramaturgin i film för storytelling i sociala medier vara snabbare än så. Introduktion, vinkel, löfte, presentation, upptrappning, fördjupning, klimax, avrundning och slut – allt bör utspela sig inom loppet av någon minut. Tror du inte att det går? Titta gärna på den här filmen som berättar en historia och berör – på bara 6 sekunder:

5. Hitta ett bra team

Att skapa en rörlig berättelse är ett teamwork. Bild och manus ska förstärka varandra och ha en röd tråd. När musik, klippning, foto och text samspelar och bildar rätt känsla blir det enklare att nå fram med budskapet, skapa lojalitet för varumärket och engagera den målgrupp som du eftersträvar.

VILL DU att vi berättar din historia? HÖR AV DIG!

Artikeln senast uppdaterad: 17 januari, 2019
3 skäl till en rörlig logga
Framgångsfaktorn: 13 nov 2019

3 skäl till en rörlig logga

En logotyp kommunicerar snabbt och enkelt vilken typ av företag ni är. Med en animerad version finns fler möjligheter att stärka... Läs mer
Guld, silver & brons i Publishingpriset!
Nyheter: 08 nov 2019

Guld, silver & brons i

Det blev rena medaljregnet för Chiffer i Publishingpriset. Grannliv vann i klassen Kundtidningar B2C och Plattform knep silver i... Läs mer
5 viktiga spaningar om svenskarnas internetvanor
Nyheter: 18 okt 2019

5 viktiga spaningar om

Det rör på sig inom rörligt och mottagarnas krav på relevant innehåll ökar. Det är några av Chiffers spaningar ur rapporten... Läs mer
Vi lanserar årets designhändelse – Rosa Bandet
Nyheter: 02 okt 2019

Vi lanserar årets

Rosa Bandet är ett symbolladdat och omsorgsfullt designat smycke som är sammankopplat med årets största insamlingskampanj. Läs mer
Chiffer breddar och vässar med tre nyanställningar
Nyheter: 27 sep 2019

Chiffer breddar och vässar med

I takt med ökade uppdrag inom rörligt stärker contentbyrån Chiffer sin personalstyrka med en motion designer, en strategisk... Läs mer
Interflora hyllar barnbarnens hjältar
Nyheter: 06 sep 2019

Interflora hyllar barnbarnens

Grandparents Day firas i många länder runt om i världen, men har inte uppmärksammats i Sverige. Förrän nu. Chiffer har hjälpt... Läs mer
Tre nomineringar till Publishingpriset!
Nyheter: 06 sep 2019

Tre nomineringar till

Tre av våra magasin är nominerade till Publishingpriset, Sveriges äldsta heltäckande kommunikationstävling. Läs mer
3 tips – köp i sociala medier
Framgångsfaktorn: 05 jun 2019

3 tips – köp i sociala medier

Tre skäl till varför du måste köpa i sociala medier och tre tips för att lyckas. Lisa Wouda, byråchef på Chiffer, listar det du... Läs mer
Nytt kommunikationskoncept för Granngården
Nyheter: 24 maj 2019

Nytt kommunikationskoncept för

Tillsammans med Granngården släpper Chiffer tre reklamfilmer inom ett nytt kommunikationskoncept – Stöttar drömmar.  Läs mer