Felicia_W-1800-888-2 kopiera
Framgångsfaktorn

5 tips för bättre storytelling

Vi människor är inte så rationella som vi vill tro. Ofta reagerar vi starkt på känslomässiga argument och älskar att få känna samhörighet. Visste du till exempel att när vi ser en karaktärsdriven berättelse (där en person är i fokus) så ökar oxytocinet, det så kallade ”kramhormonet” i vår hjärna? Här är några snabba knep på vägen när du ska använda storytelling i film på sociala medier.

1. Tänk igenom vad du vill säga

För att skapa en känsla hos tittaren bör du berätta en historia som är lätt att följa, och handlar om någon av de saker som din målgrupp bryr sig om. Hitta en gemensam nämnare som ni engagerar er i, något målgruppen i sin tur vill dela med sig av i sitt flöde. Kom till saken och spara inte poängen till slutet eftersom du inte vet om tittaren kommer att se klart filmen – lägg poängen i början. Vänd på det.

2. Vem vill du nå?

Precis som i övriga kanaler är det viktigt att fundera på vem du vill prata till. Vilka är era gemensamma intressen? Riktar du dig till fågelskådare eller foodies, hundägare eller textilinköpare? Se dock till att målgruppen handlar om intresse, snarare än kön och ålder (om inte dina produkter riktar sig specifikt till dessa). Känns det svårt? Ta hjälp. Till exempel har Genusredaktörerna tjänster för att göra en normkritisk granskning för dig som vill tvätta bort stereotyper och se till att kommunikationen är inkluderande. http://genusredaktorerna.se/tjanster/

3. Tänk på tonaliteten

Precis som en grafisk profil är copyplattformen viktig när det kommer till storytelling. Hur kommunicerar orden? Hur pratar företaget i övrigt? Även i rörligt ska företagets ”röst” och personlighet komma fram. Lyft gärna ut nyckelord och fraser och visualisera dem för att tydliggöra budskapet – då många kommer att titta på filmen utan ljud.

4. Använd upptrappad dramaturgi

Medan den linjära dramaturgin som används i böcker och långfilm ofta innehåller ett tydligt anslag, fördjupning, upplösning och ett avslut så behöver dramaturgin i film för storytelling i sociala medier vara snabbare än så. Introduktion, vinkel, löfte, presentation, upptrappning, fördjupning, klimax, avrundning och slut – allt bör utspela sig inom loppet av någon minut. Tror du inte att det går? Titta gärna på den här filmen som berättar en historia och berör – på bara 6 sekunder:

5. Hitta ett bra team

Att skapa en rörlig berättelse är ett teamwork. Bild och manus ska förstärka varandra och ha en röd tråd. När musik, klippning, foto och text samspelar och bildar rätt känsla blir det enklare att nå fram med budskapet, skapa lojalitet för varumärket och engagera den målgrupp som du eftersträvar.

VILL DU att vi berättar din historia? HÖR AV DIG!

Artikeln senast uppdaterad: 17 januari, 2019
Cancerfonden bäst på Instagram
Framgångsfaktorn: 13 mar 2019

Cancerfonden bäst på Instagram

När tidningen Resumé rankade de varumärken som är mest framgångsrika i sociala medier hamnade Cancerfonden på första plats.... Läs mer
Långsiktighet lönar sig
Kundnytta: 06 mar 2019

Långsiktighet lönar sig

Så övertygar du din organisation. Andreas Björkman, projektledare på Chiffer, förklarar varför en väl genomtänkt contentstrategi... Läs mer
Silver i Årets Byrå 2019
Nyheter: 22 feb 2019

Silver i Årets Byrå 2019

Vi är så stolta och glada över att återigen stå på pallplats i Årets Byrå. Chiffer tog silver i Årets Byrå 2019 När Årets Byrå... Läs mer
Sätt en säker stil
Chiffer spanar: 14 feb 2019

Sätt en säker stil

Koll på designtrender ger trovärdighet och gör det enkelt att skapa ett tilltalande innehåll för en stilmedveten målgrupp. Vi... Läs mer
Chiffer kan bli Årets byrå
Nyheter: 11 jan 2019

Chiffer kan bli Årets byrå

Chiffer är glädjande nog en av tre byråer som kan vinna pris som Årets contentbyrå 2018. Läs mer
Contentresan den nya köpresan
Chiffer spanar: 09 jan 2019

Contentresan den nya köpresan

Med grunden i McKinseys köpresa är contentresan vårt viktigaste verktyg. Den tar tid att sätta sig in i och förstå, men när det... Läs mer
5 tips för bättre storytelling
Framgångsfaktorn: 14 Dec 2018

5 tips för bättre storytelling

Snabba knep för lyckad storytelling i sociala medier. Läs mer
Marknadschefens nya roll
Framgångsfaktorn: 29 Nov 2018

Marknadschefens nya roll

Marknadschefernas förståelse för kundens krav, behov och beteende har fått ledningsgrupperna att omvärdera deras roll. Läs mer
Tidningen Lera vinner Publishingpriset – igen
Nyheter: 09 Nov 2018

Tidningen Lera vinner

För andra året i rad tog magasinet Lera hem segern i Publishingpriset. Läs mer