Genom effektivt berättande och bättre storytelling kan du skapa stora värden för ditt varumärke. Här listar vår medarbetare Felicia sina 5 bästa tips.
1. Tänk igenom vad du vill säga
För att skapa en känsla hos tittaren bör du berätta en historia som är lätt att följa, och handlar om någon av de saker som din målgrupp bryr sig om. Hitta en gemensam nämnare som ni engagerar er i, något målgruppen i sin tur vill dela med sig av i sitt flöde. Kom till saken och spara inte poängen till slutet eftersom du inte vet om tittaren kommer att se klart filmen – lägg poängen i början. Vänd på det.
2. Vem vill du nå?
Precis som i övriga kanaler är det viktigt att fundera på vem du vill prata till. Vilka är era gemensamma intressen? Riktar du dig till fågelskådare eller foodies, hundägare eller textilinköpare? Se dock till att målgruppen handlar om intresse, snarare än kön och ålder (om inte dina produkter riktar sig specifikt till dessa). Känns det svårt? Ta hjälp. Till exempel har Genusredaktörerna tjänster för att göra en normkritisk granskning för dig som vill tvätta bort stereotyper och se till att kommunikationen är inkluderande. http://genusredaktorerna.se/tjanster/
3. Tänk på tonaliteten
Precis som en grafisk profil är copyplattformen viktig när det kommer till storytelling. Hur kommunicerar orden? Hur pratar företaget i övrigt? Även i rörligt ska företagets ”röst” och personlighet komma fram. Lyft gärna ut nyckelord och fraser och visualisera dem för att tydliggöra budskapet – då många kommer att titta på filmen utan ljud.
4. Använd upptrappad dramaturgi
Medan den linjära dramaturgin som används i böcker och långfilm ofta innehåller ett tydligt anslag, fördjupning, upplösning och ett avslut så behöver dramaturgin i film för storytelling i sociala medier vara snabbare än så. Introduktion, vinkel, löfte, presentation, upptrappning, fördjupning, klimax, avrundning och slut – allt bör utspela sig inom loppet av någon minut. Tror du inte att det går? Titta gärna på den här filmen som berättar en historia och berör – på bara 6 sekunder:
5. Hitta ett bra team
Att skapa en rörlig berättelse är ett teamwork. Bild och manus ska förstärka varandra och ha en röd tråd. När musik, klippning, foto och text samspelar och bildar rätt känsla blir det enklare att nå fram med budskapet, skapa lojalitet för varumärket och engagera den målgrupp som du eftersträvar.
Vill du lära dig mer om storytelling som gör ditt varumärke mer spännande? Klicka här!
VILL DU att vi berättar din historia? HÖR AV DIG!