
Bakom varje företag finns en historia värd att berätta. Och precis som i en bra bok ska historien ta tag i läsaren direkt: ”50 dollar. Det var allt Phil Knight fick låna av sin pappa för att finansiera sin galna idé, att importera billiga löparskor från Japan. Första året omsatte företaget 8 000 dollar. Phil bestämde sig för att satsa. Han knöt till sig en samling udda karaktärer med unika kompetenser som gemensamt formade succén. Företaget har fortfarande sitt huvudsäte i Oregon, inte långt ifrån familjens garage där allting startade. Idag omsätter Nike 37 miljarder dollar.”
Ett mer jordnära exempel
Vi vet, alla företag är inte Nike, men alla företag startas ur ett behov, en vision eller där någon ser en möjlighet. ”Fast jag driver en revisionsbyrå”, kanske du säger. ”Hur intressant är det?” ”Väldigt!”, säger vi. Kanske ser din historia ut så här: ”Jag märkte tidigt att jag föredrar siffror. Där andra ser en årsredovisning ser jag spännande historier med dramatiska toppar, dalar, vändpunkter och drastiska beslut. Och även fast det är omöjligt för många att se det, så ryms det enormt mycket kreativitet och, ja, skönhet i dessa siffror. Jag älskar mitt jobb.”
Bakgrund, fakta, detaljer och ett personligt tilltal är en bra grund för en intressant historia. Läs våra tips och försök själv eller kontakta oss så hjälper vi dig med din storytelling.
Storytelling, tänk på det här:
- Berätta en historia om företaget – jo, alla företag har en något unikt att berätta.
- Fortsätt med människorna – personalen bär företaget, låt dem synas. Perfekt för LinkedIn, bra för employer branding.
- Upprepa dig – när du börjar tröttna har folk precis lagt märke till dig.
- Ha ett utpräglat koncept som återspeglas i din företagsstory – det gör det lättare att skapa nytt content som ni kan uppdatera era kanaler med.
- Tumma aldrig på kvaliteten – det du förmedlar måste hålla samma höga klass som det du levererar. Fler tips som stärker din storytelling!