Varför innehållets längd spelar roll
Engagemangsgraden varierar betydligt mellan så kallad ”short form content” och ”long form content”. På plattformar som TikTok och Instagram är det korta formatet av innehåll som går snabb och lätt att konsumera primärt. Vilket även möjliggör chanserna för viralt content. Innehåll som är längre, som detaljerade blogginlägg och YouTube-videor, ger och andra sidan utrymme för djupare förklaringar och bygger en mer sammanhängande berättelse som kan stärka tittarens relation till varumärket.
Plattformsspecifika preferenser
Plattformarnas design och användarnas beteendemönster måste styra valet av innehållslängd. Plattformar som X och Instagram Reels motiverar ”short form content” på grund av den snabba konsumtionstakten, medan plattformar som den traditionella bloggen och YouTube tjänar bättre på det längre formatet som tillåter utförligt innehåll. Även om det kommit innehåll i kortare format även i den kanalen, i form av Youtube Shorts.
Balansera för bästa effekt
Ett effektivt tillvägagångssätt för marknadsförare skulle vara att inte enbart välja en innehållstyp framför den andra, utan att skapa en balanserad innehållsstrategi som använder både kortare och längre innehåll för att optimera räckvidd och engagemang. Denna strategi gör det möjligt för varumärken att ta tillvara på både bredd och djup i kommunikationen.
Totalt ger detta en mer mångsidig strategi. Genom att fortsätta utforska och experimentera med innehållets längd över olika plattformar kan varumärken och vi marknadsförare finjustera våra strategier för att bättre resonera med våra målgrupper.
Är det värt att satsa på längre format?
Vi tog oss an utmaningen att hjälpa Granngården att nå en yngre målgrupp med Youtube-serien ”Väx upp för fan” tillsammans med Oscar Zia. Här skapade vi en serie längre videor där Oscar, med humor och självdistans, lärde sig odla och leva mer hållbart. Serien blev ett sätt att förena underhållning med informativt innehåll, vilket gjorde det möjligt att bygga en djupare relation till tittarna över tid. Resultatet? En imponerande ökning hos Granngårdens kundklubb, Youtube-prenumeranter och kännedom hos unga – ett tydligt bevis på att long form content kan skapa varaktig effekt när det görs rätt.
Här kan du läsa mer om Youtube-serien ”Väx upp för fan”.
Förklaringar
Short form content: innehåll i kortare format refererar till material som är snabbt och enkelt att konsumera. Det kan inkludera korta videoklipp eller små textsnuttar som är designade för att snabbt fånga tittarens uppmärksamhet.
Long form content: innehåll i längre format är mer detaljerat och längre material som blogginlägg, längre videor eller artiklar. Detta slags innehåll ger mer utrymme för utförlig information och kan hjälpa till att bygga en starkare relation mellan tittaren och varumärket genom att erbjuda en djupare förståelse för ämnet.
Engagemangsgrad: Engagemangsgrad refererar till hur aktivt och engagerat en användare är med innehållet de konsumerar. Högre engagemangsgrad betyder oftast att innehållet är mer lockande eller intressant vilket kan leda till längre och mer frekvent interaktion.