Instagram är en extremt kraftfull kanal med över en miljard användare och är fortfarande den plattform som ökar mest. 90 procent av användarna är under 35 år, så det gäller att rikta sina budskap på mest effektiva sätt för målgruppen. Många kämpar med att hitta framgångsreceptet för att nå ut till sina följare och hitta rätt tonalitet. Tänk till ordentligt när det gäller redigering, filter och hashtags – bara i sällsynta fall kan en produkt tala för sig själv. Här några av våra tips som hjälper dig att lyckas på Instagram!
1. Har du rätt bild?
På Instagram är det fortfarande bilden som står i fokus. Variera innehållet för att hålla intresset vid liv men se till att flödet har ett enhetligt manér och ett tydligt bildspråk. Att använda ett och samma filter kan förstärka känslan av en röd tråd även om bilderna har olika uttryck. Passar bilden inte in i ert formspråk, välj en annan!
2. Jobba med profilbeskrivningen
Använd biografin på profilsidan att beskriva ert varumärke och vad följarna kan förvänta sig av ert konto. Skapa en skräddarsydd hashtag som dina följare kan använda. Profilbilden bör vara företagets logotype för att följarna snabbt ska kunna känna igen er.
3. Annonsera mera!
Att rikta annonser på Instagram är ett bra sätt att nå specifika målgrupper. Potentialen av att leda dem som exponeras av annonsen till profilen för att generera flera följare ökar ju tydligare målgruppsanpassning du gjort.
4. Använd Stories
Håll dig uppdaterad på nya funktioner. Fler och fler använder Stories eftersom det skapar ett engagemang och ni snabbt och lätt kan interagera med målgruppen. Fundera igenom ett upplägg för en story som håller en röd tråd i 24 timmar. Glöm inte att spara lyckade stories som höjdpunkter. Gärna med tydliga ikoner.
5. Hitta dina ”unicorns”
En unicorn är ett succéinlägg som skapar ett stort engagemang hos dina följare. När du hittat konceptet för din unicorn kan du återanvända detta, med några små justeringar – gång på gång.
Lyckas på Instagram – lösningar för B2B
Många kanske tror att Instagram bara är till för härliga lifestylekonton men även för B2B finns det poänger att hämta om det görs på rätt sätt. För att locka till sig nya medarbetare med employer brandning eller att bara bygga varumärkeskännedom till exempel. Några som lyckats med det är till exempel Hootsuite, Sandvik och Mail Chimp.