
Att bygga varumärke i sociala medier
När tidningen Resumé förra månaden kartlade de svenska varumärkena med högst engagemangsgrad i sociala medier hamnade Cancerfonden på första plats på Instagram, och på tredje plats på Facebook. På Chiffer arbetar vi dagligen med olika verksamheters sociala kanaler, och sedan 2018 producerar vi delar av Cancerfondens innehåll. På Cancerfonden är sociala medier ett viktigt verktyg, och vi är såklart stolta över det engagemang som vi tillsammans lyckats skapa.
– Vi är en forskningsfinansiär, och att forskning gör framsteg är ett viktigt budskap för oss. Vi behöver visa att givarnas pengar gör nytta, men också inge hopp. Genom sociala kanaler vill vi sprida kunskap om cancer, berätta hur man kan minska sin risk, stödja insamling och leda till konvertering.
Johanna Faijersson, Head of Content på Cancerfonden
Högst engagemang bland svenska varumärken
Cancerfonden får i snitt 5,66 procent i engagemangsgrad per inlägg på Instagram, vilket innebär att de ligger i topp bland svenska varumärken. På Facebook får varje inlägg i snitt 1293 reaktioner. Framgången tror Johanna Faijerssonberor på flera faktorer.
– Vi har en fråga som engagerar och när vi lyckas lyfta människors upplevelser av cancer så ger det mycket engagemang. På Instagram är våra Insta-takovers ett lysande exempel på det. Det är viktigt, äkta och ärligt. Men vi ser också ett stort engagemang när vi lyckas presentera forskningsframsteg på ett intresseväckande sätt. Att arbeta med algoritmer och paketera utifrån kanal är avgörande.
Att alltid utgå från contentresan och att våga testa nytt har varit en lyckad strategi.
– I kampanj är contentresan ett viktigt verktyg för att planera innehåll. Utöver det har vår strategi varit att arbeta insiktsdrivet och hela tiden testa, utvärdera, utveckla och målgruppsanpassa.
Förenkling och målgruppsanpassning
Arbetet med målgruppsanpassning fortsätter, precis som ambitionen att opinionsbilda och göra komplex information lättillgänglig.
– Det sker hela tiden framsteg inom cancerforskning, men forskning är komplex och ofta svår att förstå så att förmedla framstegen är en utmaning. Här finns mycket vi kan göra för att förenkla och nå ut med budskapet. Att driva digital opinionsbildning är vi i startgroparna med, bland annat genom Cancerfondsrapporten. Det är också ett spännande arbete. Dessutom har vi påbörjat en resa mot att arbeta mer målgruppsanpassat.
CHIFFER HJÄLPER många olika VERKSAMHETER ATT BYGGA VARUMÄRKE I SOCIALA MEDIER – KONTAKTA OSS!