cancerfonden_1800x888
Framgångsfaktorn

Cancerfonden bäst på Instagram

När tidningen Resumé rankade de varumärken som är mest framgångsrika i sociala medier hamnade Cancerfonden på första plats. Johanna Faijersson, Head of Content på Cancerfonden berättar hur de arbetar med sociala medier.

Att bygga varumärke i sociala medier

När tidningen Resumé förra månaden kartlade de svenska varumärkena med högst engagemangsgrad i sociala medier hamnade Cancerfonden på första plats på Instagram, och på tredje plats på Facebook. På Chiffer arbetar vi dagligen med olika verksamheters sociala kanaler, och sedan 2018 producerar vi delar av Cancerfondens innehåll. På Cancerfonden är sociala medier ett viktigt verktyg, och vi är såklart stolta över det engagemang som vi tillsammans lyckats skapa.

– Vi är en forskningsfinansiär, och att forskning gör framsteg är ett viktigt budskap för oss. Vi behöver visa att givarnas pengar gör nytta, men också inge hopp. Genom sociala kanaler vill vi sprida kunskap om cancer, berätta hur man kan minska sin risk, stödja insamling och leda till konvertering, säger Johanna Faijersson, Head of Content på Cancerfonden.

Högst engagemang bland svenska varumärken

Cancerfonden får i snitt 5,66 procent i engagemangsgrad per inlägg på Instagram, vilket innebär att de ligger i topp bland svenska varumärken. På Facebook får varje inlägg i snitt 1293 reaktioner. Framgången tror Johanna Faijerssonberor på flera faktorer.

– Vi har en fråga som engagerar och när vi lyckas lyfta människors upplevelser av cancer så ger det mycket engagemang. På Instagram är våra Insta-takovers ett lysande exempel på det. Det är viktigt, äkta och ärligt. Men vi ser också ett stort engagemang när vi lyckas presentera forskningsframsteg på ett intresseväckande sätt. Att arbeta med algoritmer och paketera utifrån kanal är avgörande.

Att alltid utgå från contentresan och att våga testa nytt har varit en lyckad strategi.

– I kampanj är contentresan ett viktigt verktyg för att planera innehåll. Utöver det har vår strategi varit att arbeta insiktsdrivet och hela tiden testa, utvärdera, utveckla och målgruppsanpassa.

Förenkling och målgruppsanpassning

Arbetet med målgruppsanpassning fortsätter, precis som ambitionen att opinionsbilda och göra komplex information lättillgänglig.

– Det sker hela tiden framsteg inom cancerforskning, men forskning är komplex och ofta svår att förstå så att förmedla framstegen är en utmaning. Här finns mycket vi kan göra för att förenkla och nå ut med budskapet. Att driva digital opinionsbildning är vi i startgroparna med, bland annat genom Cancerfondsrapporten. Det är också ett spännande arbete. Dessutom har vi påbörjat en resa mot att arbeta mer målgruppsanpassat.

CHIFFER HJÄLPER många olika VERKSAMHETER ATT BYGGA VARUMÄRKE I SOCIALA MEDIER – KONTAKTA OSS!

Artikeln senast uppdaterad: 23 april, 2019
Interflora hyllar barnbarnens hjältar
Nyheter: 06 sep 2019

Interflora hyllar barnbarnens

Grandparents Day firas i många länder runt om i världen, men har inte uppmärksammats i Sverige. Förrän nu. Chiffer har hjälpt... Läs mer
Tre nomineringar till Publishingpriset!
Nyheter: 06 sep 2019

Tre nomineringar till

Tre av våra magasin är nominerade till Publishingpriset, Sveriges äldsta heltäckande kommunikationstävling. Läs mer
3 tips – köp i sociala medier
Framgångsfaktorn: 05 jun 2019

3 tips – köp i sociala medier

Tre skäl till varför du måste köpa i sociala medier och tre tips för att lyckas. Lisa Wouda, byråchef på Chiffer, listar det du... Läs mer
Nytt kommunikationskoncept för Granngården
Nyheter: 24 maj 2019

Nytt kommunikationskoncept för

Tillsammans med Granngården släpper Chiffer tre reklamfilmer inom ett nytt kommunikationskoncept – Stöttar drömmar.  Läs mer
Finn enhörningar – maxa effekten
Framgångsfaktorn: 18 apr 2019

Finn enhörningar – maxa

Att hitta enhörningarna i ditt innehåll gör din marknadsföring mer kostnadseffektiv. Ylva Söderberg, Senior Creative Director på... Läs mer
Lisa Wouda ny byråchef
Pressmeddelande: 01 apr 2019

Lisa Wouda ny byråchef

– Vi är starka inom rörligt och jag ser fram emot att låta vårt erbjudande inom distribution, köp och analys få växa. Lisa Wouda... Läs mer
Cancerfonden bäst på Instagram
Framgångsfaktorn: 13 mar 2019

Cancerfonden bäst på Instagram

När tidningen Resumé rankade de varumärken som är mest framgångsrika i sociala medier hamnade Cancerfonden på första plats.... Läs mer
Långsiktighet lönar sig
Kundnytta: 06 mar 2019

Långsiktighet lönar sig

Så övertygar du din organisation. Andreas Björkman, projektledare på Chiffer, förklarar varför en väl genomtänkt contentstrategi... Läs mer
Silver i Årets Byrå 2019
Nyheter: 22 feb 2019

Silver i Årets Byrå 2019

Vi är så stolta och glada över att återigen stå på pallplats i Årets Byrå. Chiffer tog silver i Årets Byrå 2019 När Årets Byrå... Läs mer