cancerfonden_1800x888
Framgångsfaktorn

Cancerfonden bäst på Instagram

När tidningen Resumé rankade de varumärken som är mest framgångsrika i sociala medier hamnade Cancerfonden på första plats. Johanna Faijersson, Head of Content på Cancerfonden berättar hur de arbetar med sociala medier.

Att bygga varumärke i sociala medier

När tidningen Resumé förra månaden kartlade de svenska varumärkena med högst engagemangsgrad i sociala medier hamnade Cancerfonden på första plats på Instagram, och på tredje plats på Facebook. På Chiffer arbetar vi dagligen med olika verksamheters sociala kanaler, och sedan 2018 producerar vi delar av Cancerfondens innehåll. På Cancerfonden är sociala medier ett viktigt verktyg, och vi är såklart stolta över det engagemang som vi tillsammans lyckats skapa.

– Vi är en forskningsfinansiär, och att forskning gör framsteg är ett viktigt budskap för oss. Vi behöver visa att givarnas pengar gör nytta, men också inge hopp. Genom sociala kanaler vill vi sprida kunskap om cancer, berätta hur man kan minska sin risk, stödja insamling och leda till konvertering, säger Johanna Faijersson, Head of Content på Cancerfonden.

Högst engagemang bland svenska varumärken

Cancerfonden får i snitt 5,66 procent i engagemangsgrad per inlägg på Instagram, vilket innebär att de ligger i topp bland svenska varumärken. På Facebook får varje inlägg i snitt 1293 reaktioner. Framgången tror Johanna Faijerssonberor på flera faktorer.

– Vi har en fråga som engagerar och när vi lyckas lyfta människors upplevelser av cancer så ger det mycket engagemang. På Instagram är våra Insta-takovers ett lysande exempel på det. Det är viktigt, äkta och ärligt. Men vi ser också ett stort engagemang när vi lyckas presentera forskningsframsteg på ett intresseväckande sätt. Att arbeta med algoritmer och paketera utifrån kanal är avgörande.

Att alltid utgå från contentresan och att våga testa nytt har varit en lyckad strategi.

– I kampanj är contentresan ett viktigt verktyg för att planera innehåll. Utöver det har vår strategi varit att arbeta insiktsdrivet och hela tiden testa, utvärdera, utveckla och målgruppsanpassa.

Förenkling och målgruppsanpassning

Arbetet med målgruppsanpassning fortsätter, precis som ambitionen att opinionsbilda och göra komplex information lättillgänglig.

– Det sker hela tiden framsteg inom cancerforskning, men forskning är komplex och ofta svår att förstå så att förmedla framstegen är en utmaning. Här finns mycket vi kan göra för att förenkla och nå ut med budskapet. Att driva digital opinionsbildning är vi i startgroparna med, bland annat genom Cancerfondsrapporten. Det är också ett spännande arbete. Dessutom har vi påbörjat en resa mot att arbeta mer målgruppsanpassat.

CHIFFER HJÄLPER många olika VERKSAMHETER ATT BYGGA VARUMÄRKE I SOCIALA MEDIER – KONTAKTA OSS!

Artikeln senast uppdaterad: 23 april, 2019
Nytt kommunikationskoncept för Granngården
Nyheter: 24 maj 2019

Nytt kommunikationskoncept för

Vi släpper nu tre reklamfilmer under det nya kommunikationskonceptet Stöttar drömmar.Här får vi träffa några av Granngårdens egna... Läs mer
Finn enhörningar – maxa effekten
Framgångsfaktorn: 18 apr 2019

Finn enhörningar – maxa

Att hitta enhörningarna i ditt innehåll gör din marknadsföring mer kostnadseffektiv. Ylva Söderberg, Senior Creative Director på... Läs mer
Lisa Wouda ny byråchef
Pressmeddelande: 01 apr 2019

Lisa Wouda ny byråchef

– Vi är starka inom rörligt och jag ser fram emot att låta vårt erbjudande inom distribution, köp och analys få växa. Lisa Wouda... Läs mer
Cancerfonden bäst på Instagram
Framgångsfaktorn: 13 mar 2019

Cancerfonden bäst på Instagram

När tidningen Resumé rankade de varumärken som är mest framgångsrika i sociala medier hamnade Cancerfonden på första plats.... Läs mer
Långsiktighet lönar sig
Kundnytta: 06 mar 2019

Långsiktighet lönar sig

Så övertygar du din organisation. Andreas Björkman, projektledare på Chiffer, förklarar varför en väl genomtänkt contentstrategi... Läs mer
Silver i Årets Byrå 2019
Nyheter: 22 feb 2019

Silver i Årets Byrå 2019

Vi är så stolta och glada över att återigen stå på pallplats i Årets Byrå. Chiffer tog silver i Årets Byrå 2019 När Årets Byrå... Läs mer
Sätt en säker stil
Chiffer spanar: 14 feb 2019

Sätt en säker stil

Koll på designtrender ger trovärdighet och gör det enkelt att skapa ett tilltalande innehåll för en stilmedveten målgrupp. Vi... Läs mer
Chiffer kan bli Årets byrå
Nyheter: 11 jan 2019

Chiffer kan bli Årets byrå

Chiffer är glädjande nog en av tre byråer som kan vinna pris som Årets contentbyrå 2018. Läs mer
Contentresan den nya köpresan
Chiffer spanar: 09 jan 2019

Contentresan den nya köpresan

Med grunden i McKinseys köpresa är contentresan vårt viktigaste verktyg. Den tar tid att sätta sig in i och förstå, men när det... Läs mer