
Under det senaste decenniet har jag sett marknadschefer och kommunikationschefer få en allt starkare roll i företagens organisation. Jag tror att en av anledningarna till det är deras förståelse för kundens behov, kundens ändrade köpbeteende och hur företaget ska slå sig fram i en allt mer digital verklighet.
Marknadschefens nya roll i företaget
De allra flesta företagen i de allra flesta branscherna behöver kunder för att överleva. Marknadschefernas kunskaper om hur kundens köpresa ser ut, i vilka kanaler de befinner sig och vilka budskap de attraheras av har blivit så högt prioriterat att de oftare tar plats i ledningsgruppen än tidigare. Dagens uppkopplade kunder ställer höga krav på varumärken idag än de gjort tidigare. De kan till och med tänka sig att byta varumärke om kommunikationen inte sker på deras villkor. De vill ha ett personligt bemötande i kanalerna, med budskapen och vid tidpunkterna som passar just dem. För att kunna skräddarsy och skapa den personliga upplevelsen av varumärket som kunden vill ha, krävs insikter och både känsla och förståelse för kundens behov och önskemål. Ingen har väl bättre förutsättningar att förstå kunden än de som talar direkt till dem, marknadsavdelningen.
Konsumenternas lojalitet sjunker
I en rapport jag läste nyligen visar det sig att 75 procent av världens varumärken och företag inte ens skulle vara saknade av konsumenterna om de gick i konkurs idag! Skrämmande så klart, eller kanske bara en ännu större anledning att verkligen se över verksamheten och göra skillnad för kunderna, på riktigt. Hur ska ni placera er bland de övriga 25 procenten när lojaliteten sjunker? Att lyfta blicken och se till kundens behov snarare än sitt eget är en viktig men ofta bortglömd självklarhet. Vi ser att företag och varumärken med en högre mening vinner mark just nu och konsumenter kan till och med tänka sig att betala mer för en produkt eller tjänst från ett företag som tydligt tar ställning i frågor man tycker är viktiga.
Att känna sina kunder är en förutsättning för att lyckas. Det gäller alla företag, oavsett bransch. I min roll som vd för en contentbyrå har jag under många år sett hur marknadschefernas insikter om köpresan och kundens behov börjat diskuteras även i ledningsgruppen. Det tror jag hela företaget vinner på!
Peter Söderberg, vd Chiffer