Peter-Söderberg
Framgångsfaktorn

Marknadschefens nya roll

Marknadschefernas förståelse för kundens krav, behov och beteende i framförallt det digitala landskapet har fått ledningsgrupperna i företagen att värdera deras roll högre. Vår vd Peter Söderberg ser en tydlig trend på marknaden. 

Under det senaste decenniet har jag sett marknadschefer och kommunikationschefer få en allt starkare roll i företagens organisation. Jag tror att en av anledningarna till det är deras förståelse för kundens behov, kundens ändrade köpbeteende och hur företaget ska slå sig fram i en allt mer digital verklighet.

De allra flesta företagen i de allra flesta branscherna behöver kunder för att överleva. Marknadschefernas kunskaper om hur kundens köpresa ser ut, i vilka kanaler de befinner sig och vilka budskap de attraheras av har blivit så högt prioriterat att de oftare tar plats i ledningsgruppen än tidigare. Dagens uppkopplade kunder ställer höga krav på varumärken idag än de gjort tidigare. De kan till och med tänka sig att byta varumärke om kommunikationen inte sker på deras villkor. De vill ha ett personligt bemötande i kanalerna, med budskapen och vid tidpunkterna som passar just dem. För att kunna skräddarsy och skapa den personliga upplevelsen av varumärket som kunden vill ha, krävs insikter och både känsla och förståelse för kundens behov och önskemål. Ingen har väl bättre förutsättningar att förstå kunden än de som talar direkt till dem, marknadsavdelningen.

Konsumenternas lojalitet sjunker

I en rapport jag läste nyligen visar det sig att 75 procent av världens varumärken och företag inte ens skulle vara saknade av konsumenterna om de gick i konkurs idag! Skrämmande så klart, eller kanske bara en ännu större anledning att verkligen se över verksamheten och göra skillnad för kunderna, på riktigt. Hur ska ni placera er bland de övriga 25 procenten när lojaliteten sjunker? Att lyfta blicken och se till kundens behov snarare än sitt eget är en viktig men ofta bortglömd självklarhet. Vi ser att företag och varumärken med en högre mening vinner mark just nu och konsumenter kan till och med tänka sig att betala mer för en produkt eller tjänst från ett företag som tydligt tar ställning i frågor man tycker är viktiga.

Att känna sina kunder är en förutsättning för att lyckas. Det gäller alla företag, oavsett bransch. I min roll som vd för en contentbyrå har jag under många år sett hur marknadschefernas insikter om köpresan och kundens behov börjat diskuteras även i ledningsgruppen. Det tror jag hela företaget vinner på!

 

Peter Söderberg, vd Chiffer

Artikeln senast uppdaterad: 30 november, 2018
Marknadschefens nya roll
Framgångsfaktorn: 29 Nov 2018

Marknadschefens nya roll

Marknadschefernas förståelse för kundens krav, behov och beteende har fått ledningsgrupperna att omvärdera deras roll. Läs mer
Tidningen Lera vinner Publishingpriset – igen
Nyheter: 09 Nov 2018

Tidningen Lera vinner

För andra året i rad tog magasinet Lera hem segern i Publishingpriset. Läs mer
Lisa Wouda ny projektledare
Nyheter: 05 Nov 2018

Lisa Wouda ny projektledare

Lisa Wouda är ny projektledare och kommer framför allt att arbeta med Cancerfonden som nyligen valde Chiffer som... Läs mer
Vi välkomnar Cancerfonden
Pressmeddelande: 18 okt 2018

Vi välkomnar Cancerfonden

Chiffer blir Cancerfondens contentbyrå och kommer att jobba långsiktigt med organisationens content marketing-arbete. Läs mer
5 internettrender att hålla koll på
Nyheter: 24 okt 2018

5 internettrender att hålla

Rapporten Svenskarna och internet 2018 är här. Chiffer har summerat rapporten i fem viktiga internettrender att hålla koll på... Läs mer
Chiffers nya karriärsida
Nyheter: 25 sep 2018

Chiffers nya karriärsida

På vår nya karriärsida kan du hålla koll på våra lediga tjänster samtidigt som du lär känna oss lite bättre.... Läs mer
Så fixar du Instagramsuccé!
Kundnytta: 25 sep 2018

Så fixar du Instagramsuccé!

Satsar du på rätt innehåll på Instagram? Att veta vad som kommer att flyga är inte helt lätt. Här kommer fem tips som kan hjälpa... Läs mer
Chiffer söker webbutvecklare
Platsannons: 05 sep 2018

Chiffer söker webbutvecklare

Vi söker en webbutvecklare som delar vår passion för välgjort innehåll. På Chiffer skapar vi innehåll som är värdefullt för både... Läs mer
Vad är SEO?
Kundnytta: 29 aug 2018

Vad är SEO?

Ta ett omtag med din webbsida och optimera den rätt. Så kan du ägna resten av tiden åt att skapa relevant innehåll som ger god... Läs mer