Peter-Söderberg
Framgångsfaktorn

Marknadschefens nya roll

Marknadschefernas förståelse för kundens krav, behov och beteende i framförallt det digitala landskapet har fått ledningsgrupperna i företagen att värdera deras roll högre. Vår vd Peter Söderberg ser en tydlig trend på marknaden. 

Under det senaste decenniet har jag sett marknadschefer och kommunikationschefer få en allt starkare roll i företagens organisation. Jag tror att en av anledningarna till det är deras förståelse för kundens behov, kundens ändrade köpbeteende och hur företaget ska slå sig fram i en allt mer digital verklighet.

De allra flesta företagen i de allra flesta branscherna behöver kunder för att överleva. Marknadschefernas kunskaper om hur kundens köpresa ser ut, i vilka kanaler de befinner sig och vilka budskap de attraheras av har blivit så högt prioriterat att de oftare tar plats i ledningsgruppen än tidigare. Dagens uppkopplade kunder ställer höga krav på varumärken idag än de gjort tidigare. De kan till och med tänka sig att byta varumärke om kommunikationen inte sker på deras villkor. De vill ha ett personligt bemötande i kanalerna, med budskapen och vid tidpunkterna som passar just dem. För att kunna skräddarsy och skapa den personliga upplevelsen av varumärket som kunden vill ha, krävs insikter och både känsla och förståelse för kundens behov och önskemål. Ingen har väl bättre förutsättningar att förstå kunden än de som talar direkt till dem, marknadsavdelningen.

Konsumenternas lojalitet sjunker

I en rapport jag läste nyligen visar det sig att 75 procent av världens varumärken och företag inte ens skulle vara saknade av konsumenterna om de gick i konkurs idag! Skrämmande så klart, eller kanske bara en ännu större anledning att verkligen se över verksamheten och göra skillnad för kunderna, på riktigt. Hur ska ni placera er bland de övriga 25 procenten när lojaliteten sjunker? Att lyfta blicken och se till kundens behov snarare än sitt eget är en viktig men ofta bortglömd självklarhet. Vi ser att företag och varumärken med en högre mening vinner mark just nu och konsumenter kan till och med tänka sig att betala mer för en produkt eller tjänst från ett företag som tydligt tar ställning i frågor man tycker är viktiga.

Att känna sina kunder är en förutsättning för att lyckas. Det gäller alla företag, oavsett bransch. I min roll som vd för en contentbyrå har jag under många år sett hur marknadschefernas insikter om köpresan och kundens behov börjat diskuteras även i ledningsgruppen. Det tror jag hela företaget vinner på!

 

Peter Söderberg, vd Chiffer

Artikeln senast uppdaterad: 30 november, 2018
Chiffer kan bli Årets byrå
Nyheter: 11 jan 2019

Chiffer kan bli Årets byrå

Chiffer är glädjande nog en av tre byråer som kan vinna pris som Årets contentbyrå 2018. Läs mer
Contentresan den nya köpresan
Chiffer spanar: 09 jan 2019

Contentresan den nya köpresan

Med grunden i McKinseys köpresa är contentresan vårt viktigaste verktyg. Den tar tid att sätta sig in i och förstå, men när det... Läs mer
5 tips för bättre storytelling
Framgångsfaktorn: 14 Dec 2018

5 tips för bättre storytelling

Snabba knep för lyckad storytelling i sociala medier. Läs mer
Marknadschefens nya roll
Framgångsfaktorn: 29 Nov 2018

Marknadschefens nya roll

Marknadschefernas förståelse för kundens krav, behov och beteende har fått ledningsgrupperna att omvärdera deras roll. Läs mer
Tidningen Lera vinner Publishingpriset – igen
Nyheter: 09 Nov 2018

Tidningen Lera vinner

För andra året i rad tog magasinet Lera hem segern i Publishingpriset. Läs mer
Lisa Wouda ny projektledare
Nyheter: 05 Nov 2018

Lisa Wouda ny projektledare

Lisa Wouda är ny projektledare och kommer framför allt att arbeta med Cancerfonden som nyligen valde Chiffer som... Läs mer
Vi välkomnar Cancerfonden
Pressmeddelande: 18 okt 2018

Vi välkomnar Cancerfonden

Chiffer blir Cancerfondens contentbyrå och kommer att jobba långsiktigt med organisationens content marketing-arbete. Läs mer
5 internettrender att hålla koll på
Nyheter: 24 okt 2018

5 internettrender att hålla

Rapporten Svenskarna och internet 2018 är här. Chiffer har summerat rapporten i fem viktiga internettrender att hålla koll på... Läs mer
Chiffers nya karriärsida
Nyheter: 25 sep 2018

Chiffers nya karriärsida

På vår nya karriärsida kan du hålla koll på våra lediga tjänster samtidigt som du lär känna oss lite bättre.... Läs mer