Peter-Söderberg
Framgångsfaktorn

Marknadschefens nya roll

Marknadschefernas förståelse för kundens krav, behov och beteende i framförallt det digitala landskapet har fått ledningsgrupperna i företagen att värdera deras roll högre. Vår vd Peter Söderberg ser en tydlig trend på marknaden. 

Under det senaste decenniet har jag sett marknadschefer och kommunikationschefer få en allt starkare roll i företagens organisation. Jag tror att en av anledningarna till det är deras förståelse för kundens behov, kundens ändrade köpbeteende och hur företaget ska slå sig fram i en allt mer digital verklighet.

De allra flesta företagen i de allra flesta branscherna behöver kunder för att överleva. Marknadschefernas kunskaper om hur kundens köpresa ser ut, i vilka kanaler de befinner sig och vilka budskap de attraheras av har blivit så högt prioriterat att de oftare tar plats i ledningsgruppen än tidigare. Dagens uppkopplade kunder ställer höga krav på varumärken idag än de gjort tidigare. De kan till och med tänka sig att byta varumärke om kommunikationen inte sker på deras villkor. De vill ha ett personligt bemötande i kanalerna, med budskapen och vid tidpunkterna som passar just dem. För att kunna skräddarsy och skapa den personliga upplevelsen av varumärket som kunden vill ha, krävs insikter och både känsla och förståelse för kundens behov och önskemål. Ingen har väl bättre förutsättningar att förstå kunden än de som talar direkt till dem, marknadsavdelningen.

Konsumenternas lojalitet sjunker

I en rapport jag läste nyligen visar det sig att 75 procent av världens varumärken och företag inte ens skulle vara saknade av konsumenterna om de gick i konkurs idag! Skrämmande så klart, eller kanske bara en ännu större anledning att verkligen se över verksamheten och göra skillnad för kunderna, på riktigt. Hur ska ni placera er bland de övriga 25 procenten när lojaliteten sjunker? Att lyfta blicken och se till kundens behov snarare än sitt eget är en viktig men ofta bortglömd självklarhet. Vi ser att företag och varumärken med en högre mening vinner mark just nu och konsumenter kan till och med tänka sig att betala mer för en produkt eller tjänst från ett företag som tydligt tar ställning i frågor man tycker är viktiga.

Att känna sina kunder är en förutsättning för att lyckas. Det gäller alla företag, oavsett bransch. I min roll som vd för en contentbyrå har jag under många år sett hur marknadschefernas insikter om köpresan och kundens behov börjat diskuteras även i ledningsgruppen. Det tror jag hela företaget vinner på!

 

Peter Söderberg, vd Chiffer

Artikeln senast uppdaterad: 30 november, 2018
Interflora hyllar barnbarnens hjältar
Nyheter: 06 sep 2019

Interflora hyllar barnbarnens

Grandparents Day firas i många länder runt om i världen, men har inte uppmärksammats i Sverige. Förrän nu. Chiffer har hjälpt... Läs mer
Tre nomineringar till Publishingpriset!
Nyheter: 06 sep 2019

Tre nomineringar till

Tre av våra magasin är nominerade till Publishingpriset, Sveriges äldsta heltäckande kommunikationstävling. Läs mer
3 tips – köp i sociala medier
Framgångsfaktorn: 05 jun 2019

3 tips – köp i sociala medier

Tre skäl till varför du måste köpa i sociala medier och tre tips för att lyckas. Lisa Wouda, byråchef på Chiffer, listar det du... Läs mer
Nytt kommunikationskoncept för Granngården
Nyheter: 24 maj 2019

Nytt kommunikationskoncept för

Tillsammans med Granngården släpper Chiffer tre reklamfilmer inom ett nytt kommunikationskoncept – Stöttar drömmar.  Läs mer
Finn enhörningar – maxa effekten
Framgångsfaktorn: 18 apr 2019

Finn enhörningar – maxa

Att hitta enhörningarna i ditt innehåll gör din marknadsföring mer kostnadseffektiv. Ylva Söderberg, Senior Creative Director på... Läs mer
Lisa Wouda ny byråchef
Pressmeddelande: 01 apr 2019

Lisa Wouda ny byråchef

– Vi är starka inom rörligt och jag ser fram emot att låta vårt erbjudande inom distribution, köp och analys få växa. Lisa Wouda... Läs mer
Cancerfonden bäst på Instagram
Framgångsfaktorn: 13 mar 2019

Cancerfonden bäst på Instagram

När tidningen Resumé rankade de varumärken som är mest framgångsrika i sociala medier hamnade Cancerfonden på första plats.... Läs mer
Långsiktighet lönar sig
Kundnytta: 06 mar 2019

Långsiktighet lönar sig

Så övertygar du din organisation. Andreas Björkman, projektledare på Chiffer, förklarar varför en väl genomtänkt contentstrategi... Läs mer
Silver i Årets Byrå 2019
Nyheter: 22 feb 2019

Silver i Årets Byrå 2019

Vi är så stolta och glada över att återigen stå på pallplats i Årets Byrå. Chiffer tog silver i Årets Byrå 2019 När Årets Byrå... Läs mer