Varumärkeslojaliteten sjönk och den digitala upplevelsen blev viktigare
En undersökning av konsumtion i digitala kanaler i USA, Storbritannien, Frankrike, Tyskland och Italien, gjord av Kameleoon och Go Group Digital, visar att den digitala shoppingupplevelsen blev viktigare i de flesta branscher. Dessutom blev vi mindre varumärkeslojala och valde i större utsträckning än tidigare stora, etablerade varumärken.
34 procent av de tillfrågade uppgav att de börjat använda digitala kanaler mer under pandemin. Det framför allt var nyheter, underhållning, kurser och läkarbesök på skärmen.
41 procent av de tillfrågade sa att de köper färre saker, eller vänder sig till en annan återförsäljare, om de upplever hemsidan som dålig eller svårnavigerad.
26 procent uppgav att de beställde fler varor om hemsidan bjöd på en bra upplevelse.
Mat och bygg bland vinnarna
– Började du beställa mat på nätet? På Mathem.se säger vd Johan Lagercrantz att beställningarna av matkassar ökade med mellan 50 och 100 procent under våren. Den totala matkonsumtionen ökade med 36 procent.
– Besökte du en byggvaruhandel? När vi började tillbringa mer tid hemma blev vi också varse renoveringsbehov och förbättringsmöjligheter. Den svenska byggvaruhandeln ökade med 11,5 procent under mars 2020, jämfört med samma period i fjol, visar Byggmaterialhandlarnas Byggmaterialindex. Flera byggvaruhus vittnar också om att uppgången höll i sig under sommarmånaderna.
– Tog du dina möten i nyinköpt skjorta och pyjamasbyxor? Du är långt ifrån ensam. I maj rapporterade amerikanska Walmart att försäljningen av byxor låg på normala nivåer, men att man såg en ökning av försäljningen av alla typer av överdelar. I Sverige har dock den totala försäljningen av kläder och skor sjunkit med 52 procent under våren, e-handeln inräknad, enligt Swedbank.
Hotell, restaurang och resebolag bland förlorarna
Föga förvånande syns det största tappet på resor, hotell och restaurang. I april sjönk intäkterna i dessa branscher med 94 procent för resor och 48 procent för hotell och restaurang, enligt statistik från SEB och Swedbank.
Nya beteende här för att stanna
36 procent av svenskarna oroar sig för sin privatekonomi, enligt en undersökning från Postnord. En förutspådd lågkonjunktur och en höst som präglas av oro för både en andra smittvåg och hög arbetslöshet tros fortsätta bromsa konsumtionen.
Dessutom har vi vant oss vid att ta möten på video, och det är därför sannolikt att vi kommer att avstå från icke nödvändiga resor ett tag till. Samtidigt fortsätter vi att lägga pengar på hem och trädgård, mat och dryck, apoteksvaror och hemelektronik i större utsträckning än innan pandemin, visar siffror från Klarna.
Utifrån vårens och sommarens utveckling kan vi konstatera att den digitala närvaron är viktigare än någonsin. 40 procent av de tillfrågade företagen i en undersökning av Svensk handel uppgav att deras e-handel ökat sin omsättning under pandemin. När många undviker fysiska butiker sker dessutom alltfler köp i de sociala kanalerna. Läs mer om detta här.
Chiffer skapar prisbelönt varumärkesbyggande och konverterande innehåll i digitala och sociala kanaler. Kontakta oss så berättar vi mer om vad vi kan göra för din verksamhet!