I slutet av oktober lanserade Amazon sin svenska sajt. Och trots initial förvirring med fel flagga och minst sagt olyckliga översättningar vet vi att plattformen kommer att bli en viktig aktör inom näthandeln. I USA står Amazon för hälften av all e-handel och företaget har skapat sig en unik ställning på flera andra marknader världen över.
Varumärkesbyggandet viktigare än någonsin
När din vara presenteras tillsammans med andra i en miljö där alla får samma utrymme flyttas konsumentens fokus snabbt från känsla till pris. Samtidigt vet vi att många trots det är lojala och väljer ett märke de tycker om och har en relation till. Även om det finns liknande produkter till ett lägre pris. Det blir därför viktigare än någonsin att bygga starka varumärken så att kunden står fast vid sitt beslut när andra pockar på uppmärksamheten.
Content får allt mer central roll
Man ska komma ihåg att det egentligen bara är köpresans tredje steg, själva köpet, som äger rum hos Amazon. I de andra stegen behöver du möta kunder och potentiella kunder precis som tidigare. Med relevant och engagerande innehåll i den stund de efterfrågar det. Glöm inte att du också efter köpet har mycket att vinna på att fortsätta stärka ditt varumärke och skapa lojalitet. Erbjud information om produkten, hur den ska tas om hand, vilka tillbehör som finns och relaterade produkter som kan vara intressanta.
Förändrat e-handelslandskap utmanar jättarna
En del menar att vi i Sverige redan har starka e-handelssajter och att det kan försvåra Amazons etablering här. Dessutom ser näthandeln väldigt annorlunda ut idag, i jämförelse med för bara några år sedan. I år tog många av de sociala kanalerna klivet till att erbjuda köp direkt på plattformen. Eller som Facebook, ge möjlighet att sätta upp en egen butik inom kanalen. Delvis nya förutsättningar för näthandel alltså. Det är hög tid att satsa på social selling – de som redan gör det har ett försprång.
Vill du veta mer om möjligheterna att sälja i sociala medier? Läs mer om hur plattformarna förenklar köp här.
Behöver du bygga ett starkare varumärke? Chiffer har lång erfarenhet av såväl varumärkesbyggande som konverterande kommunikation. Kontakta oss så berättar vi mer!