Nyheter

5 viktiga spaningar om svenskarnas internetvanor

Det rör på sig inom rörligt och mottagarnas krav på relevant innehåll ökar. Det är några av Chiffers spaningar ur rapporten Svenskarna och internet 2019.

Använder du internet i mobilen varje dag? Då är du en av 87 %.

Med allt bättre och smartare telefoner har vi information, nyheter, underhållning, tjänster, service, läkarbesök och shopping nära till hands hela tiden. Snart har vi lika många smartphoneanvändare (92 %) som internetanvändare (95 %). Det blir alltså bara viktigare för företag att tänka på sitt varumärke utifrån användarvänlighet och innehåll i mobilen. 

Sociala medier lever – men kraven på meningsfullt innehåll ökar.

Facebook är fortfarande en väldigt viktig kanal men har blivit vardagsmat. Färre delar, gillar och kommenterar, vilket ställer högre krav på ditt innehåll och din köpstrategi. Instagram växer men har minskat i tillväxttakt och används av 61 % dagligen. Analysen är att användarna efterlyser välproducerat och relevant innehåll. Och vill du locka en yngre publik? Fram med hundöronen och titta närmare på Snapchat!

Tror du inte att äldre finns på nätet – tänk om!

I takt med att internet blir äldre blir även användarna det. Det digitala utanförskapet kryper högre upp i åldrarna och användare över 76 år fortsätter med sina internetvanor och utnyttjar de fördelar nätet för med sig. Mellan 66 – 75 år är internetanvändandet 93 % och 76+ ligger det på 69 %, ett procentantal som kommer att öka. Har ditt företag en äldre målgrupp bör ni ta fram en strategi för denna förflyttning redan nu.

Playtjänster växer stadigt

Morden i Midsomer på SVT, Black Mirror på Netflix eller prenumeration på en Youtubekanal? Målgruppsindelningen mellan olika playtjänster målar ett allt tydligare mönster. Traditionell tv och radio behåller sin starka ställning hos äldre målgrupper, men bland unga växer playtjänsterna stadigt. En mycket intressant siffra är att Youtube slår play och Netflix med 87 % användande. Bland studenter är den siffran uppe i hela 99 %. Att skapa rörligt innehåll har aldrig varit mer rätt!

Poddlyssnandet har fördubblats

Lyssnandet på nätet växer och är väl utbrett. 55 % lyssnar på poddar vilket är avsevärt mer än ljudböckernas 33 %. Det innebär en fördubbling för poddarna från 2015. Ingenting för ditt företag, kanske du tänker. Men tänk kvalitet, inte kvantitet. En podd kan ge ett enormt mervärde för exakt rätt målgrupp, ofta för en väldigt rimlig kostnad.

Artikeln senast uppdaterad: 18 oktober, 2019
3 skäl till en rörlig logga
Framgångsfaktorn: 13 nov 2019

3 skäl till en rörlig logga

En logotyp kommunicerar snabbt och enkelt vilken typ av företag ni är. Med en animerad version finns fler möjligheter att stärka... Läs mer
Guld, silver & brons i Publishingpriset!
Nyheter: 08 nov 2019

Guld, silver & brons i

Det blev rena medaljregnet för Chiffer i Publishingpriset. Grannliv vann i klassen Kundtidningar B2C och Plattform knep silver i... Läs mer
5 viktiga spaningar om svenskarnas internetvanor
Nyheter: 18 okt 2019

5 viktiga spaningar om

Det rör på sig inom rörligt och mottagarnas krav på relevant innehåll ökar. Det är några av Chiffers spaningar ur rapporten... Läs mer
Vi lanserar årets designhändelse – Rosa Bandet
Nyheter: 02 okt 2019

Vi lanserar årets

Rosa Bandet är ett symbolladdat och omsorgsfullt designat smycke som är sammankopplat med årets största insamlingskampanj. Läs mer
Chiffer breddar och vässar med tre nyanställningar
Nyheter: 27 sep 2019

Chiffer breddar och vässar med

I takt med ökade uppdrag inom rörligt stärker contentbyrån Chiffer sin personalstyrka med en motion designer, en strategisk... Läs mer
Interflora hyllar barnbarnens hjältar
Nyheter: 06 sep 2019

Interflora hyllar barnbarnens

Grandparents Day firas i många länder runt om i världen, men har inte uppmärksammats i Sverige. Förrän nu. Chiffer har hjälpt... Läs mer
Tre nomineringar till Publishingpriset!
Nyheter: 06 sep 2019

Tre nomineringar till

Tre av våra magasin är nominerade till Publishingpriset, Sveriges äldsta heltäckande kommunikationstävling. Läs mer
3 tips – köp i sociala medier
Framgångsfaktorn: 05 jun 2019

3 tips – köp i sociala medier

Tre skäl till varför du måste köpa i sociala medier och tre tips för att lyckas. Lisa Wouda, byråchef på Chiffer, listar det du... Läs mer
Nytt kommunikationskoncept för Granngården
Nyheter: 24 maj 2019

Nytt kommunikationskoncept för

Tillsammans med Granngården släpper Chiffer tre reklamfilmer inom ett nytt kommunikationskoncept – Stöttar drömmar.  Läs mer