Använder du internet i mobilen varje dag? Då är du en av 87 %
Med allt bättre och smartare telefoner har vi information, nyheter, underhållning, tjänster, service, läkarbesök och shopping nära till hands hela tiden. Rapporten Svenskarna och internet visar att vi snart har lika många smartphoneanvändare (92 %) som internetanvändare (95 %). Det blir alltså bara viktigare för företag att tänka på sitt varumärke utifrån användarvänlighet och innehåll i mobilen.
Sociala medier lever – men kraven på meningsfullt innehåll ökar
Facebook är fortfarande en väldigt viktig kanal men har blivit vardagsmat. Färre delar, gillar och kommenterar, vilket ställer högre krav på ditt innehåll och din köpstrategi. Instagram växer men har minskat i tillväxttakt och används av 61 % dagligen. Analysen är att användarna efterlyser välproducerat och relevant innehåll. Och vill du locka en yngre publik? Fram med hundöronen och titta närmare på Snapchat!
Tror du inte att äldre finns på nätet – tänk om!
I takt med att internet blir äldre blir även användarna det. Det digitala utanförskapet kryper högre upp i åldrarna och användare över 76 år fortsätter med sina internetvanor och utnyttjar de fördelar nätet för med sig. Mellan 66 – 75 år är internetanvändandet 93 % och 76+ ligger det på 69 %, ett procentantal som kommer att öka. Har ditt företag en äldre målgrupp bör ni ta fram en strategi för denna förflyttning redan nu.
Playtjänster växer stadigt
Morden i Midsomer på SVT, Black Mirror på Netflix eller prenumeration på en Youtubekanal? Målgruppsindelningen mellan olika playtjänster målar ett allt tydligare mönster enligt Svenskarna och internet. Traditionell tv och radio behåller sin starka ställning hos äldre målgrupper, men bland unga växer playtjänsterna stadigt. En mycket intressant siffra är att Youtube slår play och Netflix med 87 % användande. Bland studenter är den siffran uppe i hela 99 %. Att skapa rörligt innehåll har aldrig varit mer rätt!
Poddlyssnandet har fördubblats
Lyssnandet på nätet växer och är väl utbrett. 55 % lyssnar på poddar enligt Svenskarna och internet, vilket är avsevärt mer än ljudböckernas 33 %. Det innebär en fördubbling för poddarna från 2015. Ingenting för ditt företag, kanske du tänker. Men tänk kvalitet, inte kvantitet. En podd kan ge ett enormt mervärde för exakt rätt målgrupp, ofta för en väldigt rimlig kostnad.
För fler insikter, här kan du läsa hela rapporten!