andreas_1800x888
Kundnytta

Långsiktighet lönar sig

Så övertygar du din organisation. Andreas Björkman, projektledare på Chiffer, förklarar varför en väl genomtänkt contentstrategi ligger till grund för ett framgångsrikt marknadsföringsarbete.

Content marketing – för mig finns det ingen marknadsföringsmetod som tydligare och mer effektivt skapar värde för ett företag över tid. Men du behöver börja i rätt ände för att frukten ska kunna skördas längre fram. För att få utdelning finns det ett par viktiga frågor som varje marknadsförare måste ställa sig. Varför ska just vi skapa innehåll? Vilka ska vårt innehåll hjälpa på ett sätt som inte skett förut?

Börja alltid med en strategi

Med utgångspunkt i dessa båda frågor föreslår jag att en contentstrategi alltid ska ligga till grund för content marketing-arbetet. Oavsett om det handlar om att producera ett magasin, driva en blogg eller sprida innehåll i sociala kanaler måste arbetet ha strategisk bäring. Möjligheterna är många – men det är också fallgroparna – i en digital vardag där nya kanaler och format ständigt dyker upp. Det gäller att veta vem man kommunicerar med var.

I min värld skiljer sig inte idén om content marketing särskilt mycket från företagets affärsplan. Du behöver besvara samma grundläggande frågor som motiverat företagets existensberättigande. Varför finns vi och vilka hjälper vi med de produkter eller tjänster vi erbjuder?

Etablera ett långsiktigt tänk

Det råder begreppsförvirring på marknaden just nu. Idag är det många som pratar om att de skapar innehåll, men att skapa innehåll och att jobba med content marketing är diametralt olika saker. Innehåll (ej att förväxla med bra innehåll) kan alla skapa, när och hur som helst. Men för att lyckas med content marketing krävs ett stort mått av tålamod och mod. Du måste våga gå in till ledningsgruppen och säga att det inte är någon ”quick fix”, trots att du vet att ledningsgruppen ofta vill se stor procentuell ökning av försäljningen, och gärna igår. Det är inte någon silvertejp som håller ihop löst sittande budskap och idéer.

Skapa relevant innehåll

När införsäljningen i organisationen är gjord kommer en väl formulerad contentstrategi att ge dig rätt styrning och verktyg att börja skapa innehåll som är relevant för er målgrupp. När ett företag är relevant för målgruppen är första segern i hamn. Kom ihåg att content marketing är en långsiktig metod och ett arbete som pågår varje dag med målet att göra skillnad nu, men framförallt i framtiden.

Strategin hjälper dig välja dina kanaler

På Chiffer möter vi fler och fler företag som faktiskt börjar sin satsning på content marketing i rätt ände, det vill säga med en strategisk grund, en contentstrategi. Det var inte länge sedan förutsättningarna såg helt annorlunda ut och företag och organisationer exempelvis hoppade på Instagram för att ”det är väl där man ska vara nu för tiden” eller valde bort Facebook för att ”det bara är en kanal för ungdomar”.

Mitt råd är att börja med strategin. Det blir en större initialkostnad men du får igen det stort på sikt, det kan jag lova. Träffsäkert och effektivt innehåll som verkligen utgör ett värde för din målgrupp är det just det som gör hela skillnaden.

Kan vi hjälpa din organisation med ert contentarbete? Kontakta oss!

Artikeln senast uppdaterad: 13 mars, 2019
3 skäl till en rörlig logga
Framgångsfaktorn: 13 nov 2019

3 skäl till en rörlig logga

En logotyp kommunicerar snabbt och enkelt vilken typ av företag ni är. Med en animerad version finns fler möjligheter att stärka... Läs mer
Guld, silver & brons i Publishingpriset!
Nyheter: 08 nov 2019

Guld, silver & brons i

Det blev rena medaljregnet för Chiffer i Publishingpriset. Grannliv vann i klassen Kundtidningar B2C och Plattform knep silver i... Läs mer
5 viktiga spaningar om svenskarnas internetvanor
Nyheter: 18 okt 2019

5 viktiga spaningar om

Det rör på sig inom rörligt och mottagarnas krav på relevant innehåll ökar. Det är några av Chiffers spaningar ur rapporten... Läs mer
Vi lanserar årets designhändelse – Rosa Bandet
Nyheter: 02 okt 2019

Vi lanserar årets

Rosa Bandet är ett symbolladdat och omsorgsfullt designat smycke som är sammankopplat med årets största insamlingskampanj. Läs mer
Chiffer breddar och vässar med tre nyanställningar
Nyheter: 27 sep 2019

Chiffer breddar och vässar med

I takt med ökade uppdrag inom rörligt stärker contentbyrån Chiffer sin personalstyrka med en motion designer, en strategisk... Läs mer
Interflora hyllar barnbarnens hjältar
Nyheter: 06 sep 2019

Interflora hyllar barnbarnens

Grandparents Day firas i många länder runt om i världen, men har inte uppmärksammats i Sverige. Förrän nu. Chiffer har hjälpt... Läs mer
Tre nomineringar till Publishingpriset!
Nyheter: 06 sep 2019

Tre nomineringar till

Tre av våra magasin är nominerade till Publishingpriset, Sveriges äldsta heltäckande kommunikationstävling. Läs mer
3 tips – köp i sociala medier
Framgångsfaktorn: 05 jun 2019

3 tips – köp i sociala medier

Tre skäl till varför du måste köpa i sociala medier och tre tips för att lyckas. Lisa Wouda, byråchef på Chiffer, listar det du... Läs mer
Nytt kommunikationskoncept för Granngården
Nyheter: 24 maj 2019

Nytt kommunikationskoncept för

Tillsammans med Granngården släpper Chiffer tre reklamfilmer inom ett nytt kommunikationskoncept – Stöttar drömmar.  Läs mer