
Content marketing – för mig finns det ingen marknadsföringsmetod som tydligare och mer effektivt skapar värde för ett företag över tid. Men du behöver börja i rätt ände för att frukten ska kunna skördas längre fram. För att få utdelning finns det ett par viktiga frågor som varje marknadsförare måste ställa sig. Varför ska just vi skapa innehåll? Vilka ska vårt innehåll hjälpa på ett sätt som inte skett förut?
Börja alltid med en contentstrategi
Med utgångspunkt i dessa båda frågor föreslår jag att en contentstrategi alltid ska ligga till grund för content marketing-arbetet. Oavsett om det handlar om att producera ett magasin, driva en blogg eller sprida innehåll i sociala kanaler måste arbetet ha strategisk bäring. Möjligheterna är många – men det är också fallgroparna – i en digital vardag där nya kanaler och format ständigt dyker upp. Det gäller att veta vem man kommunicerar med var.
I min värld skiljer sig inte idén om content marketing särskilt mycket från företagets affärsplan. Du behöver besvara samma grundläggande frågor som motiverat företagets existensberättigande. Varför finns vi och vilka hjälper vi med de produkter eller tjänster vi erbjuder?
Etablera ett långsiktigt tänk
Det råder begreppsförvirring på marknaden just nu. Idag är det många som pratar om att de skapar innehåll, men att skapa innehåll och att jobba med content marketing är diametralt olika saker. Innehåll (ej att förväxla med bra innehåll) kan alla skapa, när och hur som helst. Men för att lyckas med content marketing krävs ett stort mått av tålamod och mod. Du måste våga gå in till ledningsgruppen och säga att det inte är någon ”quick fix”, trots att du vet att ledningsgruppen ofta vill se stor procentuell ökning av försäljningen, och gärna igår. Det är inte någon silvertejp som håller ihop löst sittande budskap och idéer.
Skapa relevant innehåll
När införsäljningen i organisationen är gjord kommer en väl formulerad contentstrategi att ge dig rätt styrning och verktyg att börja skapa innehåll som är relevant för er målgrupp. När ett företag är relevant för målgruppen är första segern i hamn. Kom ihåg att content marketing är en långsiktig metod och ett arbete som pågår varje dag med målet att göra skillnad nu, men framförallt i framtiden.
En contentstrategi hjälper dig välja dina kanaler
På Chiffer möter vi fler och fler företag som faktiskt börjar sin satsning på content marketing i rätt ände, det vill säga med en strategisk grund, en contentstrategi. Det var inte länge sedan förutsättningarna såg helt annorlunda ut och företag och organisationer exempelvis hoppade på Instagram för att ”det är väl där man ska vara nu för tiden” eller valde bort Facebook för att ”det bara är en kanal för ungdomar”.
Mitt råd är att börja med strategin. Det blir en större initialkostnad men du får igen det stort på sikt, det kan jag lova. Träffsäkert och effektivt innehåll som verkligen utgör ett värde för din målgrupp är det just det som gör hela skillnaden.
Kan vi hjälpa din organisation med ert contentarbete? Kontakta oss!