andreas_1800x888
Kundnytta

Långsiktighet lönar sig

Så övertygar du din organisation. Andreas Björkman, projektledare på Chiffer, förklarar varför en väl genomtänkt contentstrategi ligger till grund för ett framgångsrikt marknadsföringsarbete.

Content marketing – för mig finns det ingen marknadsföringsmetod som tydligare och mer effektivt skapar värde för ett företag över tid. Men du behöver börja i rätt ände för att frukten ska kunna skördas längre fram. För att få utdelning finns det ett par viktiga frågor som varje marknadsförare måste ställa sig. Varför ska just vi skapa innehåll? Vilka ska vårt innehåll hjälpa på ett sätt som inte skett förut?

Börja alltid med en strategi

Med utgångspunkt i dessa båda frågor föreslår jag att en contentstrategi alltid ska ligga till grund för content marketing-arbetet. Oavsett om det handlar om att producera ett magasin, driva en blogg eller sprida innehåll i sociala kanaler måste arbetet ha strategisk bäring. Möjligheterna är många – men det är också fallgroparna – i en digital vardag där nya kanaler och format ständigt dyker upp. Det gäller att veta vem man kommunicerar med var.

I min värld skiljer sig inte idén om content marketing särskilt mycket från företagets affärsplan. Du behöver besvara samma grundläggande frågor som motiverat företagets existensberättigande. Varför finns vi och vilka hjälper vi med de produkter eller tjänster vi erbjuder?

Etablera ett långsiktigt tänk

Det råder begreppsförvirring på marknaden just nu. Idag är det många som pratar om att de skapar innehåll, men att skapa innehåll och att jobba med content marketing är diametralt olika saker. Innehåll (ej att förväxla med bra innehåll) kan alla skapa, när och hur som helst. Men för att lyckas med content marketing krävs ett stort mått av tålamod och mod. Du måste våga gå in till ledningsgruppen och säga att det inte är någon ”quick fix”, trots att du vet att ledningsgruppen ofta vill se stor procentuell ökning av försäljningen, och gärna igår. Det är inte någon silvertejp som håller ihop löst sittande budskap och idéer.

Skapa relevant innehåll

När införsäljningen i organisationen är gjord kommer en väl formulerad contentstrategi att ge dig rätt styrning och verktyg att börja skapa innehåll som är relevant för er målgrupp. När ett företag är relevant för målgruppen är första segern i hamn. Kom ihåg att content marketing är en långsiktig metod och ett arbete som pågår varje dag med målet att göra skillnad nu, men framförallt i framtiden.

Strategin hjälper dig välja dina kanaler

På Chiffer möter vi fler och fler företag som faktiskt börjar sin satsning på content marketing i rätt ände, det vill säga med en strategisk grund, en contentstrategi. Det var inte länge sedan förutsättningarna såg helt annorlunda ut och företag och organisationer exempelvis hoppade på Instagram för att ”det är väl där man ska vara nu för tiden” eller valde bort Facebook för att ”det bara är en kanal för ungdomar”.

Mitt råd är att börja med strategin. Det blir en större initialkostnad men du får igen det stort på sikt, det kan jag lova. Träffsäkert och effektivt innehåll som verkligen utgör ett värde för din målgrupp är det just det som gör hela skillnaden.

Kan vi hjälpa din organisation med ert contentarbete? Kontakta oss!

Artikeln senast uppdaterad: 13 mars, 2019
3 tips – köp i sociala medier
Framgångsfaktorn: 05 jun 2019

3 tips – köp i sociala medier

Tre skäl till varför du måste köpa i sociala medier och tre tips för att lyckas. Lisa Wouda, byråchef på Chiffer, listar det du... Läs mer
Nytt kommunikationskoncept för Granngården
Nyheter: 24 maj 2019

Nytt kommunikationskoncept för

Tillsammans med Granngården släpper Chiffer tre reklamfilmer inom ett nytt kommunikationskoncept – Stöttar drömmar.  Läs mer
Finn enhörningar – maxa effekten
Framgångsfaktorn: 18 apr 2019

Finn enhörningar – maxa

Att hitta enhörningarna i ditt innehåll gör din marknadsföring mer kostnadseffektiv. Ylva Söderberg, Senior Creative Director på... Läs mer
Lisa Wouda ny byråchef
Pressmeddelande: 01 apr 2019

Lisa Wouda ny byråchef

– Vi är starka inom rörligt och jag ser fram emot att låta vårt erbjudande inom distribution, köp och analys få växa. Lisa Wouda... Läs mer
Cancerfonden bäst på Instagram
Framgångsfaktorn: 13 mar 2019

Cancerfonden bäst på Instagram

När tidningen Resumé rankade de varumärken som är mest framgångsrika i sociala medier hamnade Cancerfonden på första plats.... Läs mer
Långsiktighet lönar sig
Kundnytta: 06 mar 2019

Långsiktighet lönar sig

Så övertygar du din organisation. Andreas Björkman, projektledare på Chiffer, förklarar varför en väl genomtänkt contentstrategi... Läs mer
Silver i Årets Byrå 2019
Nyheter: 22 feb 2019

Silver i Årets Byrå 2019

Vi är så stolta och glada över att återigen stå på pallplats i Årets Byrå. Chiffer tog silver i Årets Byrå 2019 När Årets Byrå... Läs mer
Sätt en säker stil
Chiffer spanar: 14 feb 2019

Sätt en säker stil

Koll på designtrender ger trovärdighet och gör det enkelt att skapa ett tilltalande innehåll för en stilmedveten målgrupp. Vi... Läs mer
Chiffer kan bli Årets byrå
Nyheter: 11 jan 2019

Chiffer kan bli Årets byrå

Chiffer är glädjande nog en av tre byråer som kan vinna pris som Årets contentbyrå 2018. Läs mer