Artiklar med kritik mot olika Kardashians är nästan ett lika självklart inslag i medierna som väderleksrapporten. Men på sista tiden har Facebook bestigit skandaltronen. Kommer de lyckas vända vindarna?
I början av november spelar Travis Scott på festivalen Astroworld. Åtta människor omkommer i ett dödligt publikkaos. En oemotsäglig tragedi. Tidningsrubrikerna låter sig inte väntas och både artisten och arrangören får skarp kritik för sitt agerande innan och under konserten.
Kritik får även Scotts flickvän Kylie Jenner och hennes syster Khloe Kardashian. Jenner för att hon under konsertkvällen postade en film där uppmärksamme kan skymta en ambulans i publikhavet. Systern för att hon la upp bilder på sig själv inom en vecka efter festivalen.
Det här inte första gången en Kardashian dragits in i blåsväder. Familjen, bestående av fem systrar, en bror och två mammor, blir ofta syndabockar för det onda i världen. Smink, kroppshets, kapitalism, skönhetsideal, mediaexponerade barn, klimathotande kläder och familjegräl.
Samtidigt har de miljoner och åter miljoner följare på Instagram. De är allas och ingens baby. Men varför är just den här familjen världens svarta får?
Sanning är enkel
Människans bild av sanningen har studerats av nobelpristagaren och psykologen David Kahneman. I boken Tänka, snabbt och långsamt säger han att våra hjärnor är lata. De väljer automatiskt att tolka det enklaste och mest lättillgängliga som sanningen.
Bara något blir en ynka mer komplext, blir vi mindre sugna på att se det som sant. Det räcker till och med att vi läser något i kursiv text för att vi ska förpassa det som falskt. Vi orkar helt enkelt inte tänka så himla mycket hela tiden.
Facebooks stormvindar
I september läckte en tidigare Facebook-anställd interna dokument som visar att deras plattformar bland annat skadar unga kvinnor och eldar på antidemokratiska auktioner.
Rapporterna om mediets negativa effekter verkar inte avta. Wall Street Journal skrev nyligen ännu en gång om Facebooks interna utredning som visar hur medveten Mark Zuckerberg varit om algoritmernas problematiska programmeringar. Det stormar runt Facebook.
Förvandlingen funkar
Och när Facebook inser att de är sin egen svaga länk tar de ett drastiskt beslut. De vaskar sig själva och ger plats för den nya plattformen Meta. En hård makeover som ska få vindarna att mojna. Och det kommer antagligen att fungera.
Åtminstone om vi lutar oss mot Kahnemans sanningsteori. Det som inte syns vid första anblick, finns inte. Därför kommer Meta förmodligen lyckas trolla bort kritiken. Trots att det egentligen är samma gamla Facebook, med samma gamla algoritm bakom den tillputsade fasaden. Men vem bryr sig om en algoritm? Osynlig och komplex som den där. Nej, när Facebook lyckats vinna tillbaka förtroendet återstår bara alla Kardashians. Raka som furor, synliga som neon och långt mindre komplicerade än en algoritm. Det är klart vi fortsätter hata Kardashian-klanen.