hedvig_1800x888-Chiffer.sebildifullbredd1800x888px
Chiffer spanar

Sätt en säker stil

Koll på designtrender ger trovärdighet och gör det enkelt att skapa ett tilltalande innehåll för en stilmedveten målgrupp. Vi listar tre tips för dig som vill hålla koll på de senaste trenderna.

Att ha koll på designtrender i en värld där en del tycks byta soffa oftare än underkläder är inte alltid enkelt. Våra preferenser skiftar i ett rasande tempo. Men det finns ändå vissa långsiktiga tendenser som blir tydliga om man vet var man ska titta. Här följer tre tips för träffsäker trendspaning.

1. Lyssna på experterna

Boka föreläsningar, seminarier och spaningar. Många olika aktörer erbjuder trendspaningar inom inredning, design, mode och livsstil. Boka föreläsare som varit på de stora inrednings- och designmässorna runt om i världen. Låt dem summera intrycken åt dig. De som tar uppgiften på allvar redogör både för de större strömmingarna i samhället och vad de leder till i form av estetiska preferenser och livsstilstrender.

2. Håll ögonen öppna

Vissa sätter trender och andra följer dem. Är du, som de flesta av oss, inte en av dem som sätter trenderna så se till att ha ögonen på dem som gör det. Vilka arkitekter, inredare och stylister sätter tonen just nu? Vilka stilar syns i deras projekt och vilka färger och material dominerar? Här kan det framför allt vara en bra idé att hålla ögonen på nyöppnade hotell och restauranger. De brukar vara snabbast med att plocka upp de färg- och materialtender som sedan söker sig vidare till de privata hemmen. Ha också för vana att regelbundet besöka de stora internationella bloggarna. Och sist men inte minst, modevärlden brukar ligga steget före inredningsvärlden. Ser du skogsgrönt, senapsgult och rostrött i klädbutikerna kan du vara ganska säker på att det är de kulörerna vi inreder med inom ett år.

3. Lita på din magkänsla

Trender är långt ifrån en exakt vetenskap, och din åsikt är lika mycket värd som någon annans, särskilt om du kan motivera den med konkreta exempel. Så sätt upp fingret i luften och bilda dig en egen uppfattning.

Har du koll på vilka kanaler som gäller för din målgrupp – läs om 5 viktiga internettrender här.

Artikeln senast uppdaterad: 23 april, 2019
Nytt kommunikationskoncept för Granngården
Nyheter: 24 maj 2019

Nytt kommunikationskoncept för

Vi släpper nu tre reklamfilmer under det nya kommunikationskonceptet Stöttar drömmar.Här får vi träffa några av Granngårdens egna... Läs mer
Finn enhörningar – maxa effekten
Framgångsfaktorn: 18 apr 2019

Finn enhörningar – maxa

Att hitta enhörningarna i ditt innehåll gör din marknadsföring mer kostnadseffektiv. Ylva Söderberg, Senior Creative Director på... Läs mer
Lisa Wouda ny byråchef
Pressmeddelande: 01 apr 2019

Lisa Wouda ny byråchef

– Vi är starka inom rörligt och jag ser fram emot att låta vårt erbjudande inom distribution, köp och analys få växa. Lisa Wouda... Läs mer
Cancerfonden bäst på Instagram
Framgångsfaktorn: 13 mar 2019

Cancerfonden bäst på Instagram

När tidningen Resumé rankade de varumärken som är mest framgångsrika i sociala medier hamnade Cancerfonden på första plats.... Läs mer
Långsiktighet lönar sig
Kundnytta: 06 mar 2019

Långsiktighet lönar sig

Så övertygar du din organisation. Andreas Björkman, projektledare på Chiffer, förklarar varför en väl genomtänkt contentstrategi... Läs mer
Silver i Årets Byrå 2019
Nyheter: 22 feb 2019

Silver i Årets Byrå 2019

Vi är så stolta och glada över att återigen stå på pallplats i Årets Byrå. Chiffer tog silver i Årets Byrå 2019 När Årets Byrå... Läs mer
Sätt en säker stil
Chiffer spanar: 14 feb 2019

Sätt en säker stil

Koll på designtrender ger trovärdighet och gör det enkelt att skapa ett tilltalande innehåll för en stilmedveten målgrupp. Vi... Läs mer
Chiffer kan bli Årets byrå
Nyheter: 11 jan 2019

Chiffer kan bli Årets byrå

Chiffer är glädjande nog en av tre byråer som kan vinna pris som Årets contentbyrå 2018. Läs mer
Contentresan den nya köpresan
Chiffer spanar: 09 jan 2019

Contentresan den nya köpresan

Med grunden i McKinseys köpresa är contentresan vårt viktigaste verktyg. Den tar tid att sätta sig in i och förstå, men när det... Läs mer