hedvig_1800x888-Chiffer.sebildifullbredd1800x888px
Chiffer spanar

Sätt en säker stil

Koll på designtrender ger trovärdighet och gör det enkelt att skapa ett tilltalande innehåll för en stilmedveten målgrupp. Vi listar tre tips för dig som vill hålla koll på de senaste trenderna.

Att ha koll på designtrender i en värld där en del tycks byta soffa oftare än underkläder är inte alltid enkelt. Våra preferenser skiftar i ett rasande tempo. Men det finns ändå vissa långsiktiga tendenser som blir tydliga om man vet var man ska titta. Här följer tre tips för träffsäker trendspaning.

1. Lyssna på experterna

Boka föreläsningar, seminarier och spaningar. Många olika aktörer erbjuder trendspaningar inom inredning, design, mode och livsstil. Boka föreläsare som varit på de stora inrednings- och designmässorna runt om i världen. Låt dem summera intrycken åt dig. De som tar uppgiften på allvar redogör både för de större strömmingarna i samhället och vad de leder till i form av estetiska preferenser och livsstilstrender.

2. Håll ögonen öppna

Vissa sätter trender och andra följer dem. Är du, som de flesta av oss, inte en av dem som sätter trenderna så se till att ha ögonen på dem som gör det. Vilka arkitekter, inredare och stylister sätter tonen just nu? Vilka stilar syns i deras projekt och vilka färger och material dominerar? Här kan det framför allt vara en bra idé att hålla ögonen på nyöppnade hotell och restauranger. De brukar vara snabbast med att plocka upp de färg- och materialtender som sedan söker sig vidare till de privata hemmen. Ha också för vana att regelbundet besöka de stora internationella bloggarna. Och sist men inte minst, modevärlden brukar ligga steget före inredningsvärlden. Ser du skogsgrönt, senapsgult och rostrött i klädbutikerna kan du vara ganska säker på att det är de kulörerna vi inreder med inom ett år.

3. Lita på din magkänsla

Trender är långt ifrån en exakt vetenskap, och din åsikt är lika mycket värd som någon annans, särskilt om du kan motivera den med konkreta exempel. Så sätt upp fingret i luften och bilda dig en egen uppfattning.

Har du koll på vilka kanaler som gäller för din målgrupp – läs om 5 viktiga internettrender här.

Artikeln senast uppdaterad: 23 april, 2019
3 skäl till en rörlig logga
Framgångsfaktorn: 13 nov 2019

3 skäl till en rörlig logga

En logotyp kommunicerar snabbt och enkelt vilken typ av företag ni är. Med en animerad version finns fler möjligheter att stärka... Läs mer
Guld, silver & brons i Publishingpriset!
Nyheter: 08 nov 2019

Guld, silver & brons i

Det blev rena medaljregnet för Chiffer i Publishingpriset. Grannliv vann i klassen Kundtidningar B2C och Plattform knep silver i... Läs mer
5 viktiga spaningar om svenskarnas internetvanor
Nyheter: 18 okt 2019

5 viktiga spaningar om

Det rör på sig inom rörligt och mottagarnas krav på relevant innehåll ökar. Det är några av Chiffers spaningar ur rapporten... Läs mer
Vi lanserar årets designhändelse – Rosa Bandet
Nyheter: 02 okt 2019

Vi lanserar årets

Rosa Bandet är ett symbolladdat och omsorgsfullt designat smycke som är sammankopplat med årets största insamlingskampanj. Läs mer
Chiffer breddar och vässar med tre nyanställningar
Nyheter: 27 sep 2019

Chiffer breddar och vässar med

I takt med ökade uppdrag inom rörligt stärker contentbyrån Chiffer sin personalstyrka med en motion designer, en strategisk... Läs mer
Interflora hyllar barnbarnens hjältar
Nyheter: 06 sep 2019

Interflora hyllar barnbarnens

Grandparents Day firas i många länder runt om i världen, men har inte uppmärksammats i Sverige. Förrän nu. Chiffer har hjälpt... Läs mer
Tre nomineringar till Publishingpriset!
Nyheter: 06 sep 2019

Tre nomineringar till

Tre av våra magasin är nominerade till Publishingpriset, Sveriges äldsta heltäckande kommunikationstävling. Läs mer
3 tips – köp i sociala medier
Framgångsfaktorn: 05 jun 2019

3 tips – köp i sociala medier

Tre skäl till varför du måste köpa i sociala medier och tre tips för att lyckas. Lisa Wouda, byråchef på Chiffer, listar det du... Läs mer
Nytt kommunikationskoncept för Granngården
Nyheter: 24 maj 2019

Nytt kommunikationskoncept för

Tillsammans med Granngården släpper Chiffer tre reklamfilmer inom ett nytt kommunikationskoncept – Stöttar drömmar.  Läs mer